Vi ved alle, hvordan selv den mindste velbegrundede skepsis kan ødelægge alt. Det er ens troværdighed, der er på spil – og den skal man værne om, både on- og offline.
Det gælder både i erhvervslivet, i politik og privat. Hver gang der er tale om interaktion mellem mennesker, så er der noget tillid, der skal være til stede, for at kunne åbne en bedre langvarig relation. Når der er mangel på tillid, så drænes relationerne – og vi oplever ofte, at det tager længere tid at nå tilbage til en ny normal, hvis først der er sket et tillidsbrud. Det kan folk, der har oplevet utroskab også tale med om. Hvis du er i tvivl om dette, så skal du læse bogen Men hvorfor? Fortællinger fra de utro og fakta om utroskab af Maj Wismann.
Markedsføring der giver mening
Virksomheder taler ofte om hvilke grundværdier de har. Færre kan nævne de konkrete mål, men fælles for de fleste er ‘ærlighed’ under en eller anden form. Det er det man ønsker, men ikke altid det, man arbejder for.
Når man begår fejl, bruges der meget energi på, at spinne sig udenom og finde forklaringer, som kan legitimere handlingen. Det ville være langt mere effektivt, hvis man simpelthen bare erkendte sin fejl. Det gælder både i erhvervslivet og i politik…
Troværdighed skabes ligesom en muret væg sten for sten, og mørtlen skal være den velvilje til hele tiden at bevare sin troværdighed gennem handlinger, som altid giver mening. I dag er det som om dem, der stiller spørgsmål er forbrydere. Man forstår ikke deres lyst til at efterprøve om idealerne overholdes – man håber, at man kan bevare en respekt omkring sig ved bare, at påstå, at man handler som skitseret.
Virkeligheden gør ofte ondt, når tingene skal siges direkte. Vi skal være parate til, at lytte efter, og tage ved lære, hvis noget ser skævt ud. Det er måden vi vækster både os selv og hinanden – og sammen kan vi så meget mere, hvis vi handler ÆRLIGT med hinanden.