Der var stor diskussion her i landet om hvorvidt vi skulle tilpasse os europæiske standarder i forhold til hastigheden på motorveje hvor man bruger 130km/t i forhold til de tidligere 110km/t vi havde før ændringen. Mange harcellerede, fordi de tænkte på hastighedsulykkerne i byerne, og tænkte, at en øgning af farten ville få lignende konsekvenser på motorvejene.
Erfaringerne tyder, såvidt jeg har forstået, på, at det ikke er gået som sortseerne havde spået. 🙂
Farten KAN dræbe. Ingen tvivl om den sag. Uopmærksomhed et kort øjeblik er, pr. definition, farligere mens du bevæger dig med 130km/t end ved 110km/t. Men det samme gør sig jo gældende selv hvis du OVERHOLDER fartgrænser, f.eks. i zoner hvor der er børn på vej til eller fra skole. Værd at huske i debatten.
Et stort problem i vores trafikdebat er, at alle straks tænker hurtigtkørende taxachauffører eller store biler med store motorer der ruller 10km/t hurtigere end den lille benzinøkonomiske Fiat 500.
For at sige det ligeud: vi har en tendens til at diskutere kartoflens smag ved at sammenligne med rosenkål eller gulerødder. 🙂
Hvis debatten nogensinde skal blive nuanceret er vi nødt til at nytænke trafikplanlægningen. Der er hovedveje hvor farten skifter mellem 90km/t og 70km/t på må og få. Steder hvor de trafikfarlige kryds var bedre tjent med rundkørsler…