Udfordringerne ved offentlige IT-systemer

Denne artikel vil ikke vinde nogen popularitetskonkurrencer, men enhver med kendskab til systemudvikling vil kunne genkende, at problemerne er reelle. Du kan have en nok så høj uddannelse inden for IT-udvikling, men hvis ikke du har brugerne med dig, så er et projekt dødsdømt.

Lad os starte med Jobnet

Da jeg fandt ud af, at der var en fejl i kalenderen på Jobnet skrev jeg til en mail til STAR med disse ord:

Hej i STAR

Jeg noterer, med en vis undren, at Jobnet fra 12. juni ændrer stillingsbetegnelser, og det er naturligvis et valg, STAR er i sin gode ret til at gøre, men jeg tillader mig, at bemærke, at vi som jobsøgende ikke bestemmer hvilke stillingsbetegnelser der konkret VAR for en opslået stilling. At ændre denne efterfølgende kunne betragtes som bedrageri, fordi informationen så ikke længere stemmer overens med den gemte kopi som systemet Jobnet gemmer. Har man taget stilling til det?

Hvad værre er, så er der et alvorligt problem med kalenderen på jobnet. Jeg kan se, at jobs fx forsvinder fra oversigten for tidligere måneder, når en log markeres som afsluttet – og dét er ikke just særligt fornuftigt. En kalender bør vise en aktivitet der er gennemført, og denne bør ikke ændres af, at man får et afslag.

Der er nogen i systemet som tydeligvis ikke arbejder med hverken den jobsøgende eller kommunens sagsbehandlere for øje, og det er altså på høje tid, at man begynder at lytte til de borgere, som skal bruge systemerne, for jeg kan umuligt være den eneste, der frustreres over de evindelige ændringer. Da jeg senest var i aktivering var der en kollega, som havde udfordringer med hvordan hun skulle tilføje en log på Jobnet, og selvom det gav fælles læring at flere fik hjælp da jeg forklarede den ændrede placering, så kan det godt synes lidt overraskende, at man ikke for længst har taget hensyn til brugerne i sin videreudvikling af sitet.

Hvad er formålet med, at ansøgninger forsvinder i kalenderen når en post markeres som afsluttet?

Jeg håber virkelig I vil tage denne henvendelse konstruktivt alvorligt og som ment som en positiv henvendelse. Jeg gør virkelig alt hvad jeg kan for at overholde alle krav, og så overrasker det mig, at kalenderen skal have det jeg ser som en alvorlig fejl.

På forhånd tak for svar, og god weekend forude.

Min mail til STAR dateret 20/5-21

Da jeg fik svaret takkede man for mit feedback med disse ord:

Tak for din mail.

Det er nyttigt for os at høre om, hvordan du oplever Jobnet og de løbende opdateringer, som vi blandt andet laver, og høre din idé til forbedringer.

Du skal have tak for, at du tog dig tid til at skrive og fortælle om det.

Citat fra mailsvar fra STAR dateret 2/6-2021

Ikke den mindste erkendelse af fejlen – og ingen forklaring på ændrede stillingsbetegnelser med bagudrettede ændringer. Det er sådan, man vælger at håndtere konstruktive henvendelser.

Derfor blev jeg ikke datamatiker

Da jeg var helt ung gik jeg i gang med en datamatikeruddannelse. Ideen om, at være bindeled mellem programmører og kunderne tiltalte mig voldsomt. Kombinationen af, at kunne servicere kunderne ordentligt, fordi man havde en viden om mulighederne uden at begynde at tale teknikitis tiltalte mig. Første semester gik rigtig godt, og dengang fordybede vi os i Turbo Pascal. I al ubeskedenhed, så var vi flere, der senere brugte det i anden forbindelse, men det er uden for denne artikels emne…

Der hvor kæden hoppede helt af, var at vi nu i næste semester skulle fordybe os i C++. [Der kan siges meget godt om objektorienteret programmering, men jeg var helt fra starten af fokuseret på, at ville arbejde med relationen mellem kunden og programmørerne, ikke selv blive programmør…]

Anyway, når man ikke kan lide lugten i bageriet, må man videre. Jeg var i gang med en BA i engelsk og fransk, som jeg så kortvarigt fortsatte indtil andre planer igen forstyrrede CV’et. 🙂

Hvis jeg ville være programmør havde jeg valgt at blive edb-assistent dengang. Det var dygtige mennesker, men bare ikke den vej, jeg havde lyst til at gå…

Nu coronavaccine bestillingssystemet

Det seneste man ser omkring offentlig IT, som medierne er gået i kødet på er, at man skal slette sin tid for at bestille en ny. Nogle mener, at man burde have lavet en Ret tiden-knap.

Det medierne glemmer er, at systemet skulle op at køre på ingen tid. Alle sagde det var umuligt at udvikle et system så hurtigt som skitseret, men det lykkedes. Det BURDE man have rost, men nu har man søgt med lup efter en fejl, man kunne hænge sig i – og da man fandt den, er man gået tilbage til denne mangel.

Ikke fordi medierne kommer med ret meget konstruktivt, men simpelthen fordi de vil have flere seere og flere læsere.

HVIS man fra politisk side var gået ud og havde forklaret, at man skulle bruge et vindue på fx en weekend til at få en løsning op at køre, så ville folk have brokket sig, fordi det lige nøjagtig var dén weekend, man havde brug for at bestille en tid. Garnerer man så historien med et sygt familiemedlem og lidt andet guf, så har mange ville kalde en god historie.

Har vi som læsere af aviser eller seere til tv-nyhederne brug for ‘gode historier’, eller har vi ikke nærmere brug for de lidt dybere analyser?

Dét spørgsmål er næppe populært, men derfor tør jeg alligevel godt stille det.

Problemerne ved tværgående IT-systemer som mange ikke ved ret meget om

På overfladen lyder en Ret tiden-knap som noget, der er håbløst simpelt. Hvad mange til gengæld glemmer er, at når et landsdækkende system skal gå ind og redigere i fem regioners kalendere, som så til dels er inddelt i byer, så er der INGEN, der kender de mange databaser, som skal spille sammen, medmindre man har været med til at udvikle systemet.

Man kunne sige, at i en tid, hvor politikerne har udvist kæmpe mod i forhold til at lukke samfundet ned, så burde ovenstående ikke give det store problem. Det man så til gengæld forbigår er, at alle parter er pressede af historier, som går i alle mulige retninger. Hver gang man har løst et problem, så inviteres en anden ekspert i studiet, og så får man den modsatte forklaring – og så handler det i hvert fald slet ikke om systemudvikling længere, vel? 🙂

Brugernes feedback er guld værd – hvis man lytter ordentligt efter

Alle projekter har sine specielle udfordringer. Problemet med mange af dem er, hvis man glemmer brugerne. De langsigtede projekter, som skal leve i mange år BØR have denne inddragelse – og det er KUN i tilfælde af akutte (og midlertidige) systemer, at man må ‘nøjes’ med det muliges kunst. Hvis du inddrager folk, så de kan se, at du tager dem alvorligt, så skabes der fælles synergi. Det var motivet for, at jeg tog fat på STAR da fejlen i kalenderen på Jobnet VAR en kilde til en vis irritation. Samtidig vidste jeg, at der næppe var mange andre, der havde overskud til at skrive, så derfor tog jeg initiativ til at gøre det.

At det så ikke blev forstået, må jeg leve med – og det skal nok gå. 🙂

Alle læserne af denne blog ønskes en rigtig god dag.

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.