Om gamle biler – Citroëns nye Basisservice-koncept

Det er lidt komisk at se den nye reklame for Citroëns nye Basisservice-koncept. Hvis ikke du har set den på TV2, så husk at løfte blikket fra iPad’en næste gang den kommer på skærmen. 🙂

Det er næppe nogen hemmelighed, at en af mine ex-svogre rodede med biler – ja, faktisk gjorde to af dem, men lad det ligge. Jeg lærte en hel del af at hjælpe med på diverse biler, og det har givet en evne til at reparere gamle biler, og sågar svejse i dem. Uden certifikat, indrømmet, men allerede da jeg trak første streg fik jeg at vide, at det ikke var helt skidt.

Når man kender den mand, der sagde det, så var det ros. 🙂

Anyway, det som irriterede mig ved reklamen er det ‘stagede’ i, at man ikke tager rigtige billeder fra et værksted, men derimod viser en HELT NY køler, som tages ud af bilen som om den var 5+ år gammel. Det er det rene fusk! Du kan have et nok så flot motorrum på din bil, men hvis nogen tror, at en køler ser ny ud efter et halvt årti, så har de en del tilgode at opleve med mekanik. 🙂

Jeg husker så tydeligt, at denne ex-svogers far havde kørt sin Skoda Felicia til kontrol for at høre hvad der skulle gøres før et syn. Han fik en spiseseddel, der lignede noget, der var løgn. Ex-svogeren skiftede klodser foran og spartlede vist en skærm, og skiftede et par pærer, og kørte til syn, og fik godkendt bilen. Hos samme forhandler i Dianalund havde ex-svigermoren kørt til løbende eftersyn med deres bil, men da den på et tidspunkt skulle have opdateret softwaren, ville han til at tage 45 minutters arbejdstid for denne opdatering. Det var lige indtil jeg protesterede, og sagde, at når de kørte til løbende eftersyn, burde denne opdatering være gratis, hvilket min ex-svigerfar var fuldkommen enig i, for da han kom hjem fra sin tjans som skibskok, synes han også det var en kende plat, at man skulle betale for at sætte et stik til bilen, når dette kunne være gjort i baggrunden mens man tjekkede andre ting.

Som forbruger skal man være opmærksom, for man bliver taget ved næsen, hvis ikke man ved bare en smule om det at reparere biler.

Se blot på et skift af klodser. Mange sparer monteringssættene. Spørg i din lokale T Hansen. De vil kunne bekræfte, at selvom skidtet koster små tyve kroner, så vælger man at genbruge – det er det FORKERTE sted at spare. Selv værksteder gør det også, og når du monterer en bolt, som er slidt i gevindet skal der ikke meget dansk vinter m.v. til før det bliver næsten umuligt at skille ad senere. Du sparer med andre ord lige nu, men det hævner sig fremadrettet.

Det er selvfølgelig en god ide at få efterset sin bil, hvis man slet ikke har servicebogen i orden, men omvendt skal man også være klar over, at en fuldt opdateret servicebog ikke altid er noget bevis for en fuldt funktionsdygtig bil.

Ville en reklame blive dårligere af, at man havde taget ægte billeder fra et værksted? Det mener jeg ikke. Tværtimod ville det tilføje den troværdighed, som reklamer burde have – og jeg ved godt jeg har skrevet om det før. Dog mener jeg godt det tåler gentagelse når man ser hvor langt ude vi er kommet med reklamer nu om dage.

Rigtig god dag til alle bloggens læsere.

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.