Vigtigheden af et opdateret system

Vigtigheden af et opdateret system er blevet kraftigt undervurderet af mange, der har udtalt sig om det ransomware-angreb, der for nylig ramte i flere lande. Som faste læsere vil vide, er jeg tilhænger af, at man skal bruge flere kilder til at sikre sin it-sikkerhed. Den anonyme hackergruppe Anonymous fortalte for nylig på deres Youtube-kanal, at det store angreb var baseret på en gammel svaghed, som blev patchet for lidt over en måned siden.

Man kan, med andre ord, konstatere, at nogle sikkerhedsmæssige udfordringer ER direkte afhængige af, at systemerne ER opdaterede.

Det burde da være advarsel nok til de fleste om at sikre sig ordentligt.

Man skal aldrig være hysterisk eller paranoid. Men det hjælper at være opmærksom på, at tjekke dette løbende. Du har jo programmerne, fordi de skal bruges.

Som en tidligere god bekendt sagde for flere årtier siden, så er udfordringen, at folk med pc’er ikke bruger et centralt system med folk der ved noget om sikkerhed. Det han derved indikerede var, at mainframes styres centralt, og opdateres løbende. Når man decentraliserer, således at det kun er central datastyring er der en risiko for, at folk ikke får opdateret deres software.

Jeg har tidligere arbejdet i en virksomhed, hvor selv det at defragmentere sin harddisk krævede administrator-adgang. Det er simpelthen en børnehave når man, som jeg, har arbejdet med computere i nu 3 årtier. Min første computer var en CP/M-maskine, og i 1989 overgik jeg til MS-DOS verdenen på det man dengang kaldte en IBM-kompatibel pc. Det har jeg tidligere beskrevet her på bloggen, så ingen grund til at gentage.

Dog er det en væsentlig faktor, at man i mange virksomheder ikke opererer med flere brugertyper. Der er ting du selv bør kunne gøre på din pc, hvis du skal være effektiv i din opgavehåndtering.

Du har lige været på ferie f.eks., og din pc skal opdateres, men du er ikke på dit arbejdsnetværk. Hvis ikke virksomheden har tænkt så langt som at Citrix kan erstatte en kablet forbindelse, kan du stå i en situation hvor du ikke kan opgradere din Windows alene fordi du ikke befinder dig geografisk på virksomheden med kabling på din computer.

Så hjælper det ikke noget når du ellers gerne ville opdatere din maskine, så du ikke mandag morgen til din store præsentation i stedet møder en opgraderings-løkke…

Folk i alt for mange IT-afdelinger har glemt at tænke service, og så går det galt. De bliver til selvstændige enheder – en virksomhed inden for virksomheden – og glemmer, at de er til for at sikre, at medarbejderne kan arbejde effektivt med deres maskiner, uanset geografisk lokation…

Anyway, god weekend til alle. 🙂

 

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.