Tag ikke penge med på job – om konvertering af Adwords og placeringer i søgemaskiner

Jeg har tidligere givet det klokeklare råd “tag ikke penge med på job”, og her har jeg især tænkt på det at betale for at generere trafik. Flere SEO-eksperter har talt for at betale for Adwords-reklamer, hvorefter de har konverteret via højere betalte nøgleord i Adsense eller via konvertering til kunder.

Det kræver en forklaring…

Det såkaldte arbitrage hvor folk tiltrækkes på billige nøgleord, og konverteres via dyrere nøgleord i Adsense er en teknik som mange brugte for år tilbage. Det blev opdaget af Google, der ganske naturligt straffede denne adfærd. Allerede da jeg læste om det, anbefalede jeg, at man holdt fingrene langt væk

En anden teknik, som nogle bruger for at placere sig højt i søgemaskinerne er ligeledes at betale for reklamer via Adwords, således at du f.eks. lander på én bestemt side når du søger efter covers til din iPhone. Denne teknik har MyTrendyPhone brugt, og her til morgen er nyheden, at de taber penge efter ændringer i Googles algoritmer.

Nu kunne ejeren Silvan Popovic vist godt have brug for et kursus i årsag og konsekvens. Der står mig bekendt intet sted på noget Google websted, at de skulle være forpligtet til ene og alene at pleje de interesser Silvan Popovic har i sit firma. Ligeså er det jo ikke en ændring som sker fra dag til dag. Der sker en udvikling i dels både kundeservice og søgemaskiner, som begge har en stor del af årsagsforklaringen bag underskuddet.

Når man markedsfører sig på ladere, og bagefter ikke kan håndtere den nødvendige kundeservice når man leverer forkert, og det derefter ender med returnering og refundering, så skal man ikke have taget nogen økonomiuddannelse for at kunne identificere, at der er noget galt.

Det er fair nok, at man håndterer sin kundeservice med høflig professionalisme. Man tjener bare ingen penge på dén sag – og det er nok her, hunden ligger begravet…

Den vigtige ting vi alle må erkende er, at dyr trafik stiller større krav til konvertering for at blive til en god forretning på bundlinjen. Hvis du har et godt produkt, og henter gratis trafik, så står du langt stærkere end dine konkurrenter, og kan du så også høste en masse mund-til-mund anbefalinger, så står man ikke helt skidt…

Fortsat god dag herfra. 🙂

2 Responses to “Tag ikke penge med på job – om konvertering af Adwords og placeringer i søgemaskiner”

  1. Kasper siger:

    Helt enig. Vi er heldigvis ikke ramt af seneste opdatering af Google algoritmer.

    Mvh Kasper

    • Hej Kasper
      Først og fremmest tak for din kommentar. Jeres side er heldigvis også både velbesøgt, linket til og fyldt med godt indhold, så den vinder på alle parametre uden ‘kunstigt åndedræt’

Leave a Response