Brug emnefeltet klogt i dine nyhedsbreve

Her til formiddag modtog jeg et nyhedsbrev fra en større dansk producent af chokolade. Jeg har brugt firmaet, når jeg skulle sørge for en lille gave til veninder, og de har altid været hamrende stabile. Dagens afsked med dem er derfor også med blandede følelser…

Emnefeltet var: “[…] har du sørget for at hygge om din mor?”, og det var ganske uheldigt, for jeg havde én gang tidligere gjort samme firma opmærksom på, at vores mor gik bort for seks år siden, den 1. marts 2013.

Den kloge kommunikator havde satser på en anden overskrift, fx “[…] har du sørget for at hygge om dine børns mor?” eller en anden variant af dette.

Jeg er normalt den meget tilgivende type. Første gang kan være en fejl, men når samme firma laver samme fejl igen alene fordi vi nærmer os Mors dag på søndag (den 12. maj), så er min tålmodighed brugt op.

Jeg kan umuligt være den eneste, der har det på denne måde.

Vi lever i familien ganske fint med, at der kommer nyt liv til (senest fik næstældste niece en søn (Felix), og den ældste niece er snart på vej med en datter (Mille), ligesom vi lever med, at vi med tiden må sige farvel til andre. Sådan er livet. Nogle bliver ældre, andre går bort.

Når du skriver et nyhedsbrev, så er dit mål at skabe salg. Det ville være fuldkommen vanvittigt, hvis ikke det var et af dine formål. 🙂

Historien om at man skriver sine nyhedsbreve for modtagernes skyld holder ikke i længden. Der skal penge i kassen, hvis man vil drive virksomhed. Problemet er bare, at der ikke kommer penge i kassen, hvis du skubber dine kunder væk.

Jeg er godt klar over indvendingen, at firmaet da ikke kan vide, at det lander hos modtagere, der har mistet deres mødre. Det er bare ikke den kloge vej, at gå. Du kunne også være kreativ, og skrive om det positive i en tradition som Mors dag eller meget andet – det kreative er netop, at kombinere det kloge med det spændende, så dit nyhedsbrev måske endda deles af enkelte af modtagerne. Organisk trafik på de gode nyhedsbreve kan de fleste vist godt bekræfte har givet pote. Jeg har i hvert fald oplevet det, dengang jeg udgav Linux nyhedsbrevet for en del år siden. Mange lærte nyhedsbrevet at kende, fordi venner havde delt det med dem – så det var en kombination af online trafik samtidig med mund-til-mund metoden, hvor andre havde anbefalet mit nyhedsbrev…

Rigtig godt forår herfra til alle. 🙂

Leave a Response