Google Zeitgeist – en ubrugt ressource

Ugen der sluttede den 5. maj bød på disse søgninger iflg. http://www.google.com/press/zeitgeist.html:

1. american idol
2. nfl draft
3. brady quinn
4. kentucky derby
5. alycia lane
6. cinco de mayo
7. suzy shuster
8. josh hancock
9. spiderman 3
10. golden state warriors

Interesserede kan også finde en status for hele året 2006 her: http://www.google.com/intl/en/press/zeitgeist2006.html.

De mere lokalt passionerede kan finde en status for danske søgninger i marts 2007 her: http://www.google.com/press/intl-zeitgeist.html#dk.

Hvad kan man så bruge den slags til?
Hvis nu vi kaster et blik på den globale søgning i september 2001, så viser der sig en ganske interessant top-ti:

1. nostradamus
2. cnn
3. world trade center
4. osama bin laden
5. taliban
6. afghanistan
7. nimda
8. american flag
9. bbc
10. fbi

[Kilde: http://www.google.com/press/zeitgeist/zeitgeist-sept.html]

Det er simpelthen ikke til at komme udenom, at folk reagerede – og blev nysgerrige – efter 11.9.2001. De blev bange, og søgningerne bærer præg af dette. Hvis du så bare er en smule kreativ, så vil du allerede have gættet hvad jeg vil sige nu. Selvom det ikke skulle være tilfældet, så lyt godt efter…. Listen VERY carefully….

Genvej til nicher – og fintuning af dine domæner
Uanset hvilken fase du befinder dig i, er søgningerne ultra-vigtige for at finde ud af enten hvad der er oppe i tiden eller hvor der kunne opstå nye behov. Hvis man nu tog søgningen “American idol” er det jo én type programmer [vist noget med modeller der løbende udvælges til senere deltagelse i noget større show. Det er min kære frue, der ser mest tv. :-)]. En anden type program kunne være at kigge på hvor mange sider der måtte handle om konkurrencen “1 mod 100” eller “Paradise Hotel” [begge fra TV3]. HVIS nu der viser sig en manglende dækning, men en søgning på den lokale danske Zeitgeist-oversigt, så er det bare med at komme i gang.

Uanset om du blot skriver artikler om emnet [for at opnå Adsense-indtægt] eller for at sælge e-bøger eller merchandise, så handler det om at tilrette dine sider. Hvis du dernæst kombinerer det med gårsdagens mobilos-side, så begynder det at rykke. Hvis nu en pop-chick skal læse om sit favoritprogram, og pludselig opdager at hun med et enkelt klik kan hente sidste ringetone, mon ikke du så er flere alen foran alle andre? Skulle hun virkelig gå ud fra din side for at starte en Google-søgning, for dernæst at skulle “sortere” før købet.

Altså: lad vejen fra behov til køb blive så KORT som muligt.

Du har lige fået super-kvalitet ganske gratis. Det er NU du bør handle. Get to work. God arbejdslyst. 🙂

Leave a Response