TV-serien Tro til salg

Det er en ganske spændende tv-serie på DR. Titlen Tro til salg henviser til, at det er marketingfolk, som tager et frisk blik på fire typer tro: kristendommen, asatroen, islam og buddhismen.

Det spændende er naturligvis dels, at man får udvidet sin horisont, men også, fordi det giver seeren en mulighed for, at lære nyt om ting, man ikke nødvendigvis ved som ‘almindelig’ dansker.

Jeg kan meget godt lide den fordomsfri tilgang, som marketingfolkene har til hver trosretning. Nogle vil naturligvis blive sure, hvis de har aktier i en af de fire skitserede trostyper. Sådan vil det altid være. Man kan ikke glæde alle med en dokumentarserie, men kvaliteten er i hvert fald indiskutabelt god.

Forskellige formater til forskellige læringstyper

Det jeg især er vild med er, at vi har fået så mange formater. Uanset om du er til det mere lydmæssige eller det audiovisuelle, så er der henholdsvis podcasts og tv-dokumentarer. Da jeg var barn var det jo så utroligt kedeligt, at hvis du ville lære noget om et mindre kendt emne, så måtte du ty til bøger. Der fandtes videoer, men disse var typisk meget dyrere at anskaffe, og her har den nye teknologi virkelig givet os en hel del.

Jeg plejer at sige, at internet er for viden hvad Gutenberg var for trykkekunsten. Forestil dig dengang man skulle kopiere skrifter i hånden, som man har gjort med fx Bibelen og Koranen. Det tog en hulens masse tid, at skaffe en kopi, og det har kostet spidsen af en jetjager., I dag kan vi hente en e-bog om det mest ukendte nicheprodukt ved hjælp af få klik, og så er du klar til at smide det på printeren, hvis du gerne vil læse teksten i fysisk form… 🙂

Der er altid plads til at lære mere. Vi bliver i hvert fald aldrig dumme at høre på, hvis vi ved lidt om mange forskellige ting. Det gør en god diskussion lidt sjovere, hvis man rent faktisk ved lidt om emnet. Derfor vil jeg også varmt anbefale dig at se denne serie, hvis du er nysgerrig på en af de fire religionstyper.

Fortsat god dag til alle bloggens læsere. 🙂

Leave a Response