Bryd vanens magt!

I dag skal vi tale om et vigtigt emne, med det særlige udgangspunkt at jeg i dag vil demonstrere HVORFOR vi alle skal bryde vanens magt. Som folk flest tror du sikkert du er forandringsPARAT og forandringsVILLIG. Det har vi alle lært er smart at være, og derfor erklærer vi os gerne forandringsparate og forandringsvillige længe inden vi egentlig har gennemtænkt om vi er det.

Vi vil tage konkret udgangspunkt i disse tre scenarier, og se på viljen til forandring:

  • Nye kontrolpaneler. Hvis du har blogget en del tid vil du gennem årene have set flere versioner af kontrolpanelet i blogsoftware som WordPress. Hvordan reagerer du når der ændres i din komfortable virtuelle arbejdsplads
  • Nye oversigter på Google Adsense. Mange følte sig rigtig godt hjemme i den “oprindelige” version af Googles administrationspanel – faktisk så godt hjemme at de for nylig skrev til folk at nu måtte de altså skifte til det nye interface. Jeg var selv en af dem…
  • Telefoner versus mail. Er du selv typen der synes det er så hyggeligt at ringe? Det kan være super-hyggeligt for venner og familie at modtage et opkald fra dig, men hvad med dem der arbejder anderledes end andre mennesker? Tror du de sætter pris på dit telefonopkald på et tidspunkt hvor de måske lige er kommet hjem fra en nattevagt? Mange arbejder på skæve tider, heriblandt folk i togverdenen, plejehjems- og hospitalspersonale m.fl.

Hvordan så det ud?
Hvor mange af de tre områder kunne du selv genkende? Måske kun ét enkelt, og muligvis alle tre. Det handler ikke om hvor få punkter du ramte, men at finde grunden til du ikke er helt så forandringsparat som du gerne vil bilde dig selv ind.

Internet handler på ALLE områder om forandring. Jo dårligere vi er til at omstille os, jo dårligere resultater opnår vi. Basta! Alle argumenter i stil med: “Jamen, det fungerede jo fint” er dårlige undskyldninger for ikke at komme videre.

Den tager vi lige igen: Alle argumenter i stil med: “Jamen, det fungerede jo fint” er dårlige undskyldninger for ikke at komme videre.

Lad os få noget GODT ud af forandringen!
Der er mange gode grunde til at virksomheder investerer i kurser til sine medarbejdere. Hver gang du får flyttet en person fra gnavpot-gruppen over til den mere progressive og optimistiske indstilling rykker du ved FLERE medarbejdere. Det spreder sig som ringe i vandet at når en person bliver mere positiv, så bliver folkene omkring ham (eller hende) også mere positive.

Når én person fanger visionen bliver visionen omsat fra et slogan til virkelighed for vedkommende.

På samme måde skal din virkelyst gå fra det passive over til det aktive. Hver gang du tænker: “Hvordan får JEG mest ud af denne nye kampagne?” så er du allerede i gang med at vække dit kreative gen. Det kan godt være den tidligere bannerreklame betalte godt, men der findes mange andre kampagner nu hvor firma XYZ lukkede deres kampagne ned.

Denne artikel kunne meget let vise sig at være den vigtigste du læser her på bloggen i år, for hvis du tidligere har været det Scandlines i reklamen kalder en “brokrøv”, så vil DIN forandring skabe så stor forandring at du bagefter vil undre dig over hvorfor du ikke kom i gang for længe siden. Det er der en meget god grund til: det gør ondt at bryde vanens magt. Ikke desto mindre er det nødvendigt at bryde vanens magt hvis du gerne vil have succes og hidtil ikke har haft det. Kom så i gang med at finde tankemønstre du bør lave om, for du ved jo godt det er nødvendigt. Jeg skulle bare lige prikke til dig så du fik øje på områder du KUNNE forbedre, og du vil være taknemmelig bagefter…

Leave a Response