De gode ideer kan beskrives kort

De fleste af bloggens læsere har nok set med på Løvens hule. Det er iværksætterprogrammet, hvor fem investorer tager stilling til de bud, som iværksætterne kommer med. Man kan nogle gange godt blive lidt overrasket over, at man nu hvor programmet har kørt i flere år stadig møder folk, som ikke har styr på nøgletallene for deres virksomhed.

Alle ved jo, at spørgsmålene dukker op. Hvor meget har I omsat? Hvad er overskuddet? Har I kunne leve af det? Dette er naturlige informationer at have med sig, når man vil matche løvernes ønsker. Det er, trods alt, deres egne penge, de kaster i projektet.

Du kan sammenligne det lidt med de sociale medier. Vi kender alle typen, der skriver fem tweets som svar. Man fortryder næsten at man spurgte… 🙂

Kunsten at fatte sig i korthed er en kæphest for mig, for jeg har selv måtte kæmpe med den egenskab, at jeg gerne ville give et fyldestgørende svar, og i den proces kom jeg ofte til at rode mig ud i alenlange forklaringer, som slet ikke var nødvendige for at besvare spørgsmålet.

Jeg fik faktisk øgenavnet ‘Dr Klonk’ fordi dette også skete når spørgsmålet var: “Beskriv kort hvorfor det er vigtigt at….” – og der ER tidspunkter, hvor det er vigtigt, at man KUN beskriver det absolut nødvendige.

Kom til sagen, Dr. Klonk!

Hvorfor nævner jeg dette i denne artikel? Fordi jeg gerne erkender, at der ER en grund til, jeg er blevet bedre på dette område. Jeg har erkendt, at der var noget, der trængte til en revurdering – og jeg handlede på denne viden.

Du bør gøre det samme med dine ideer. Konkretisér dem ned til ganske få sætninger:

  • Hvorfor har vi andre brug for din ide?
  • Hvordan adskiller din ide sig fra det, vi kender i forvejen?
  • Er det noget, der er miljørigtigt?
  • Gavner det sikkerheden?

Det var fire vigtige spørgsmål. Du kan selv finde på flere afhængig af din branche.

Hvert af disse spørgsmål skal kunne besvares med én sætning. Til sidst skal dine fire sætninger kunne sammenfattes til to sætninger. Så har du konkretiseret din ide til noget, vi andre kan bruge til noget!

Er det ikke lidt arrogant, at skrive sådan på din blog, når du selv har problemer med at fatte dig i korthed, Dr. Klonk?

Nej, ikke spor. 🙂

Faktisk er det lige præcis det, du har brug for, hvis du gerne vil kunne overbevise andre om, at du kender din ide, og ved hvad det skal kunne. Du kommer aldrig udenom disse spørgsmål til din ide, og derfor er det en del af den gode forberedelse, at man tager hånd om det FØR man præsenterer sit pitch for en potentiel investor.

Vi lever i en konkurrencepræget verden, og det ER det gode produkt, der sælger. Ikke altid nødvendigvis til en billigere pris, for prisen er ofte den MINDST vigtige parameter, hvis dit produkt ER bedre. Discount kan du ikke leve af, medmindre du har rigtig mange penge på kistebunden – og det har de færreste iværksættere…

Jeg håber du kunne bruge indlægget. Det var i hvert fald det, jeg fik lyst til at skrive om i dag. Fortsat god dag til alle bloggens læsere. 🙂

Leave a Response