Effektiv branding

Når du skal ud og profilere din virksomhed vil det være en rigtig god idé at være opmærksom på hvad det egentlig er du vil opnå. Du skal konkretisere dit marked, og have et klart billede af hvordan dit (eller dine) produkt(er) kan opfylde de krav der stilles i det segment du vil ramme. Det er IKKE nok at ville ramme bredt, og jo mere konkret du matcher dine produkter til markedet, jo nemmere bliver det at justere kampagnerne og salget til din præcise målgruppe.

Når det er sagt, så er det også vigtigt at nævne, at ét er teori, noget andet er praksis. Du bør ikke lade dig begrænse af de gængse holdninger til markedsføring. Lyt til eksperterne — Jack Welch, Martin Lindstrøm, Martin Thorborg m.fl. — og sørg for at holde dig inspireret på alle områder. Jo mere du lytter (og lærer) jo bedre bliver du til at justere den måde du ser dit marked på.

Ærlighed varer længst
Lad dig ikke narre af folk der påstår følgende:

Alle de virksomheder, der gør det bedst i søgemaskinerne – samlet set, både organisk og betalt (eller hver for sig), overtræder nogle eller mange af søgemaskinernes ”guidelines”. Det er ganske enkelt ikke muligt, at lave virkelig effektiv markedsføring i søgemaskinerne og følge alle deres guidelines og redaktionelle regler 100%.

Du kan nemlig SAGTENS overholde ALLE regler, holde dig til dem, kode dine sider ordentligt, og arbejde dig støt og roligt frem til topplaceringer i søgemaskinerne uden NOGENSINDE at skulle overtræde én eneste regel. Det erkendes, at der ikke er mange der kan dette. Jeg har selv gået i skole med en mand i Slagelse som IKKE kunne dette, og som bruger artikelskrivning med mange nøgleord til at snyde sig til topplaceringer. Den slags vil jeg slet ikke have noget med at gøre, og derfor anbefaler jeg det heller ikke til andre.

Hvad bør DU gøre for at brande dig og dit produkt?
Du bør sætte dig nogle klare mål for det nye år, og hvis du mangler nogle af følgende punkter, bør du satse på dem i løbet af 2009, hvis du gerne vil seriøst i gang med at tjene penge i din niche:

  • Blog. Skriv en blog med opdateringer, nyheder og løst og fast inden for din niche.
  • Opdatér din hjemmeside. Husk at holde dit indhold opdateret. Sørg for at priser og produktbeskrivelser er up to date — gerne med fremhævelse af nyheder så kunderne bliver opmærksom på dem.
  • Links. Sørg for at få gode links på relevante steder. Skriv på nyhedsgrupperne med links til din oversigt, f.eks. ligesom jeg har her: www.xr.com/henrik. Sørg for at bruge relevante fora for din målgruppe.
  • Podcasts (eller videocasts). Sørg for at kommunikere med din målgruppe. De vil gerne kende dig som person. Få sekretæren eller din kone til at styre kameraet, og lav små, korte videoer på 10 min. uploadet på YouTube som du bagefter kan streame til din blog, hjemmeside m.v.
  • Sociale netværk. Facebook kan være en tidsrøver mener mange, men faktisk har du store muligheder for at brande din virksomhed hvis du effektivt lærer at bruge netværk som Facebook, Twitter, MySpace, HubPages m.fl. Ved at klikke på hvert enkelt netværk kan du se mine profilsider som eksempler.

Så 2009 behøver ikke at blive spor kedelig, hvis du lærer at tage fat på internet som en naturlig del af din branding. Glædelig jul, og Godt Nytår til alle læserne. 🙂

Leave a Response