Drop henvisningsknapperne!

Den 22. februar ankom denne mail fra Google-teamet, og jeg har siden vurderet lidt frem og tilbage. Prøv at læse artiklen hvis du også gerne vil tage del i nogle af overvejelserne fra denne mail.

Hej AdSense-udgiver
Vi skriver til dig for at give dig en vigtig opfølgning på de ændringer vedrørende henvisninger til AdSense-programmet, som vi annoncerede tidligere på måneden. Efter at have annonceret ændringerne har vi modtaget en række henvendelser om det uhensigtsmæssige ved, at programmet er afhængigt af den henvisende udgivers placering snarere end den henviste bruger. Efter at have overvejet disse tilbagemeldinger har vi besluttet at foretage en tilretning af de planlagte ændringer. Helt konkret får du mulighed for at tilføje en henvisningsenhed til AdSense i din konto, når du målretter en henvisningsenhed mod et land i Nord- og Latinamerika eller Japan. For at sikre betaling for gyldige konverteringer anbefaler vi, at du kontrollerer målretningsindstillingerne på dine nuværende AdSense-henvisningsenheder.
Vi vil også gerne gøre dig opmærksom på nogle kommende ændringer af henvisningsprogrammerne til Google Pack og Firefox:
Google Pack: I øjeblikket kan du tjene op til $2, når en bruger downloader og kører Google Pack for første gang efter at være blevet henvist via dit link eller din knap. Fra og med den tredje uge i februar vil hver vellykket Pack-henvisning give op til $1. Denne ændring gælder alle henvisninger til Google Pack, uafhængigt af hvor brugeren og udgiveren befinder sig.
Firefox: Vi vil også sænke betalingen for Firefox-henvisninger fra Kina i løbet af den tredje uge i februar. Denne ændring vedrørende betaling for henvisninger vil kun berøre brugere i Kina. Som med henvisninger til AdSense gælder dette uafhængigt af, hvor du befinder dig som udgiver.
Vi forstår, at disse ændringer kan sænke indtjeningen for nogle af jer, som i øjeblikket deltager i disse henvisningsprogrammer. Selvom det er vores mål at hjælpe udgiverne med at tjene så meget som muligt med AdSense-programmet vurderer vi – ligesom alle andre annoncører, der bruger henvisninger – konstant vores kampagner for at gøre dem effektive og bæredygtige.
Endnu en gang tak for din feedback og støtte til henvisningsprogrammet.
Med venlig hilsen
Google AdSense-teamet

Understregningen øverst — Adsense-henvisningen — er særdeles dobbelttydig, for Google vil stadig meget gerne også have europæiske henvisere, og fremhæver senere: “når du målretter en henvisningsenhed mod et land i Nord- og Latinamerika eller Japan”…

Når du placerer din reklame på din side kan der godt [ved et lykketræf? ;-)] være en japaner der klikker på dit link (som du så ville få betaling for), men når samme reklame klikkes på at tyve europæere får du ikke en rød reje. Det er meget dårlig omsætning!
Desuden er der noget dybt forvirrende i at en europæer som tilmelder sig mens han er på forretningsrejse i Japan giver dig penge i kassen mens selvsamme tilmelding, hvis den skete hjemmefra ikke indbringer dig en eneste krone. Glem ikke at websteder får en andel af reklameindtægterne, så vores europæiske eksempel giver overskud på hele omsætningen på samme måde som et japansk websted…. Underligt, at der altså STADIG er diskrimination på dét område.

Som flittige læsere vil vide opfatter jeg helt bestemt en hjemmeside som et aktiv på samme måde som en virksomhed skal overveje prisen pr. kvadratmeter på deres lager. Omsætningshastigheder er noget virksomheder tjener store penge på, og du skal også ALVORLIGT overveje hvornår din smertegrænse er nået for de reduktioner der allerede er sket.

For mit eget vedkommende er det således at det rigtige tilbud sagtens kunne rykke fra Adsense over på andre reklamer. Jeg er klar over, at Yahoo-konkurrencen er hård, men med de overskud man gerne fremhæver i andre sammenhænge må det erkendes, at webmasters rundt omkring i verden DELTAGER i at skabe denne omsætning. Hvis deres vilkår reduceres alt for meget, vil der ikke være ret mange tilbage når (og hvis) markedet rykker sig alt for meget.

Når man ser optimeringer af klikrater der fungerer men samtidig en reduktion af EPV – Earning Per Visitor // Intjening per besøgende – så er det ikke den rigtige udvikling.

Værd at tænke på når du skal planlægge pladsen på din hjemmeside eller din blog. 🙂

Leave a Response