Nethandel og butiksdød – årsager og redningsmuligheder

Udviklingen er nem at spotte. Mange byer får ledige butikslokaler fordi butiksejerne ikke kunne overleve. Mange ser det som et resultat af den stigende nethandel, men er det hele forklaringen? Er der nogle andre årsager og redningsmuligheder? I så fald hvilke?

Vi har alle prøvet det. Været i en butik, som vi besluttede os for, at vi bestemt aldrig ville besøge igen. Flere steder er servicen faldet drastisk i takt med, at personalet enten er direkte inkompetent eller uhøflige i deres adfærd, og det har jaget mange over på nethandlen eller over i andre butikker…

Tidligere har nogle butikker brokket sig over, at folk kom ind for at se på en konkret vare som de bagefter gik hjem og købte online, fordi de kunne få varen billigere online. Det sker nok i nogle tilfælde, hvor kunden ikke VIL betale det, den pågældende vare koster. Men er det egentlig forklaringen?

Da jeg i sin tid gik på handelsskolen var en af de grundlæggende værdier, at man kunne overleve på at levere byens bedste service, men bestemt ikke på at levere til den laveste pris. Den laveste pris vil ALTID blive leveret på discountvarer, men god service koster…

Hvad mener jeg så med det?

Jo, ser du, hvis du nu kigger på dit seneste besøg i en butik som handler med udstyr til mobiltelefoner. Hvad bed du mest mærke i? For nogle år siden, da jeg trådte ind i en sådan butik på hovedbanegården, så sagde jeg til ekspedienten, at jeg havde brug for den BILLIGSTE mobillader til en Android-telefon. Jeg fortalte, at jeg skulle på ferie dagen efter, og kun havde brug for en reservelader. Vedkommende forsøgte sig straks med at spørge efter hvilken telefon det var til i et forsøg på at sælge en original (og dyrere) lader, og jeg fejede spørgsmålet til side – med al mulig høflighed – for jeg skulle kun bruge den billigste universallader til mikro-usb…

Da en kammerat for år tilbage skulle teste en lokal it-butik i Roskilde, som også handlede med musik, testede han hvordan rådgivningen var, selvom han selv havde med it-administration at gøre. Han fortalte, at han bare skulle bruge en pc til noget kontorarbejde med Word og lidt regneark på Excel. Alligevel forsøgte den pågældende, at sælge ham en overkapacitet.

Når en kunde beder om rådgivning, så skal man give relevant rådgivning. Du har i dag maksimalt din pc et par år, og derfor er der ingen grund til at sælge en Rolls Royce når personen bare har brug for en gamle almindelig familiebil.

Derfor er det bedste råd for at undgå butiksdød, at en sælger LYTTER til sine potentielle kunder, og leverer et relevant produkt. Så kan man altid bagefter tage en snak om, hvad der ville give mere værdi for pengene. Men hvis du som kunde mødes af oversalg som første forsøg, så mistes lysten til at spørge. Så kan man lige så godt tage kontakt til et familiemedlem, og få rådgivningen via en telefonsamtale.

Der ER muligheder for at overleve for de seriøse, og man skal ikke glemme, at glade kunder kommer tilbage til din butik næste gang, de har brug for en vare, hvis de føler, at de får præcis det, de beder om.

Salget stopper nemlig ikke når kreditkortet svinges. Når folk taler sammen bagefter gennemskuer de, hvis du har forsøgt at tage rumpetten på dem, og det er værd at huske i en tidsalder hvor mange er prisbevidste…

Fortsat god dag til alle bloggens læsere. 🙂

Leave a Response