Om Google Adsense og bannerreklamer

Faste læsere vil måske huske, at jeg har barslet med en ny version af Tjen penge online, som vil udkomme på tryk. Det er en større gennemarbejdning – og faktisk en omskrivning, for lige da jeg var ved at være færdig med afsnittet om bannerreklamer, så var der et firma som lød til at være på vej mod konkurs. Det var præcis det samme jeg var ude for, dengang jeg skrev den oprindelige e-bog om netop bannerreklamer…

I forbindelse med bannerreklamer, så var der en årgang mange, som talte om bannerblindhed, og diverse adblockere blev også markedsført for at undgå reklamerne hos onlinemedier.

Det mange af disse folk havde glemt var, at de hundrede kroner (eller mere) de betalte for en adblocker var med til at underminere det onlinemedie, som de netop havde adgang til ganske gratis, fordi man tjente sine penge via reklamer. Da enkelte medier – både inden- og udenlands – gik så vidt som til at blokere adgangen for folk, der brugte adblockere, så var helvede løs i Laksegade… 🙂

Nogle folk VIL gerne have tingene gratis, og fred være med det. Kvalitet koster ressourcer, og det gælder ikke kun penge, men også tiden til at sortere skidt fra kanel.

Udover bannerreklamer, så var der en hel del sites, som viste Adsense-reklamer, og her var der en hel del penge at tjene for mange af os, indtil Google ganske uretfærdigt valgte at blokere flere af os. Ikke på grund af egentlige overtrædelser, men derimod alene mistanken om det, fordi vi var nogle, der åbenbart havde lært lidt for meget af den amerikanske Dr. Adsense, og derved vakte mistanke. Man kunne bruge lang tid på spekulationer. Det vil jeg undlade at gøre, men alene konstatere, at mange er fulgt efter mig ind i de Google Adsense blokeredes rækker. Helt uden mulighed for appel, at høre hvad mistanken går ud på eller noget andet. Bare ud af klappen, og farvel!

Det var særligt i dét lys, at jeg oprindeligt koncentrerede mig om bannerreklamer. Det smarte er nemlig, at med det rette tag i din html-kode, så kan du sende folk videre til den pågældende side i et nyt faneblad. Det kunne du ikke med Adsense. Når folk havde klikket på en reklame, var de videre og væk fra dit site.

Se, DÉT gav jo muligheder. Nu havde man en chance for at bevare sine besøgende når/hvis de lukkede det nye faneblad, og det havde sine fordele..

Der er så også et spørgsmål om tiden der skal bruges på vedligeholdelse. Adsense-koden kunne du indsætte én gang på din blog eller hjemmeside – så kørte det. Bannerreklamer kræver lidt mere vedligeholdelse, for når en annoncør standser sin kampagne hos pågældende annonceleverandør, så skal der nye html-koder på dit websted. Sådan er livet, og det må vi alle lære at leve med.

Hvis du i øvrigt troede, at bannere kun fandtes i 125*125 (lille firkant) eller 468*60 (standard-format for header-reklamer), så tager du fejl. De fås i dag i mange forskellige formater for netop at kunne passe ind på din hjemmeside. Jeg har delt et eksempel til illustration:

Fortsat god dag til alle bloggens læsere. 🙂

Leave a Response