Det gode salg

Det gode salg er salget hvor både køber og sælger er tilfredse. Hvor sælgeren kan glæde sig over, at køberen har lyst til at komme tilbage, når der er brug for en ny vare. For andre sælgere er det gode salg det ‘store salg’ – hvor salgstallet er vigtigere end tilfredse kunder. Med dét perspektiv bliver det mindre gode salg også det lavere salg, alene fordi bundlinjen påvirkes. Hvordan kan vi harmonere disse forskellige interesser?

Den glade sælger formår at skabe mersalg ud fra sin kloge afdækning af kundens behov. Det er selvsagt. Rent økonomisk er der kæmpe fornuft i, at sikre sig, at man snupper det mersalg med, der hænger naturligt sammen med det oprindelige køb.

Et eksempel: hvis en sælger glemmer at spørge til anhængertræk når han/hun er i gang med at sælge en bil, så vil køberen ærgre sig når vedkommende bagefter kommer i tanke om, at det kunne være smart at have anhængertræk på bilen. Her kan man bagefter vurdere hvilke tillæg kunden har gavn af at eftermontere og hvilke, der giver mening når registreringsafgiften beregnes. Jeg vil naturligvis ikke anbefale skattespekulation, men man er vist ikke nogen særlig klog sælger, hvis man ikke tager en afgift på 150% med i sin betragtning, vel?

Motivationen bag dagens artikel

Det som motiverede dette indlæg var, at jeg bemærkede, at min indbakke i dag bar præg af, at folk har fået skat retur. Den nyhed har fået en del butikker til at udsende et nyhedsbrev, og jeg nævner ingen navne, men det er præcis lige så spekulativt, som når man afpasser sit nyhedsbrev i forhold til børnepengenes ankomst 20/1, 20/4, 20/7 eller 20/10… 🙁

Her lugter det mere af det udspekulerede salg, hvor man KUN skriver fordi folk der skal have penge tilbage i gennemsnit får lige over 4 kilo ind på kontoen.

Jeg erkender, at den slags moralsk protest er et særsyn, for de fleste ville da bare anbefale at gå efter guldet, og hente hvad der kan tjenes uden at tænke over hvordan det bagefter ser ud. Sådan vil jeg bare ikke være! Jeg vil gerne skabe gode salg, men jeg nægter at spille på fristelser – og derfor egner jeg mig slet ikke til den slags salgsopgaver for jeg VIL ganske enkelt ikke gå på kompromis med god moral og etik.

Kalder jeg derved alle, som gør det for umoralske og uetiske?

Nej, på ingen måde!

Dog tillader jeg mig at fremhæve, at det gode salg ikke skal være enkeltsalg.

Nøglen til succes ligger i det gentagne salg

Det gentagne salg handler om, at køberne er så glade, at de taler med deres venner og familie om den gode behandling de fik. 🙂

Det kan nemlig godt være, at nye guruer i online indtjening taler om Facebook-reklamer og Adsense-annoncer som deres strategi for online succes, men bemærk én væsentlig faktor i det skuespil: når reklamerne standses forsvinder effekten også hos de firmaer, som har valgt disse strategier.

Det er tilladt at huske sin viden fra handelsskolen, også selvom det naturligvis skal tilpasses den nye tidsalder, hvor det digitale er kommet i centrum. 🙂

Jeg kan love dig for, at dine kunder vil sætte meget større pris på dig hvis du også insisterer på, at det gode salg altid handler om, at både køber og sælger er gensidigt tilfredse. Deres respekt kommer helt af sig selv, hvorimod de andre, som slet ikke bekymrer sig om den slags går en meget usikker fremtid i møde i et marked, hvor folks loyalitet alt for ofte afhænger enten af prisen alene eller af hvilke annoncer de møder.

Om dine kunder kan huske dig? Se, det er måske her, du bør tænke dig grundigt om, for det er præcis her du kan sikre din fremtid ved, at du altid fremstår både TROVÆRDIG og LYTTENDE, så det er dine kunders behov du plejer, og ikke kun hvad der gavner din tegnebog mest.

Det var i hvert fald mine tanker i forbindelse med det gode salg, og hvis det vakte tanker hos dig, så bider kommentarfeltet ikke. 🙂

Rigtig god dag herfra til alle.

Leave a Response