Sørg for dit betalingssystem virker

Der er intet så irriterende som, at et betalingssystem ikke fungerer på en hjemmeside, og indkøbskurven derefter er tømt. De fleste webshops arbejder i sessions, hvor hver besøgende eller kunde arbejder i sin session, og indkøbskurven tømmes når du går videre til betaling. Når skidtet ikke virker, så er der kun én vej: start forfra.

Hvis ikke dine kunder er lige så stædige som jeg var, da jeg skulle have bestilt noget specielt vin, og noget dessertvin, så ville de fleste nok bare være gået videre til en anden leverandør.

Nu viste det sig, at der var et konkret problem med et af de valg man kunne træffe, og da jeg fandt løsningen skrev jeg det i online chatten til firmaet – for at kunne hjælpe andre.

Men det optimale, som nogle firmaer allerede bruger, er en mail til kunden om, at sessionen blev afbrudt, og dernæst, at kunden kan klikke på et konkret link for at fortsætte hvor de var. Altså en form for dynamisk indkøbskurv, som ligger bestillingen på et mellemlager, indtil betalingen er gennemført.

Det er en designform, som sikkert stammer fra dengang hvor vi havde langt flere nedbrud i internetforbindelser, men det virker – og kunderne bliver glade, når de ikke skal gøre arbejdet forfra. Så hvis du skal lave en webløsning, så vær opmærksom på kundens situation, og vær sikker på, at det bliver tænkt ind i din løsning, så du ikke taber kunder.

Kunder der bliver sure vender ofte ikke tilbage, så der er en del penge at hente her.

God weekend herfra. 🙂

Leave a Response