Få dit eget domæne

Få dit eget domæne til dine aktiviteter. Lad være med at falde for fristelsen til kun at satse på Facebook. Hvorfor skulle dine aktiviteter iblandes Facebooks reklamesøjler? Vil du have fuldt fokus på det, du har at tilbyde, eller er du mere fokuseret på, at en Facebook-side er gratis, så risikerer du at miste en potentiel omsætning.

Ja, det kan være fristende at satse på en Facebook-side, og spare gebyret til DK-Hostmaster samt prisen på et webhotel. Men det er bare ikke specielt fornuftigt, og særligt ikke, når man tænker på, at der er et stigende antal mennesker, som slet ikke bruger Facebook.

“Jamen, det store flertal bruger da Facebook”, tænker du måske. Det er ganske rigtigt. Men prøv at se tingene lidt fra dit helt egoistiske perspektiv. Hvorfor skulle dine data indgå i Facebooks digitale mølle? Hvorfor skal dine anstrengelser indrettes efter skabeloner, som Facebook bestemmer og styrer, når du i stedet har alle muligheder for helt selv at bestemme både hvordan og hvornår du præsenterer dine ting?

Jeg lægger ikke skjul på, at jeg er farvet af, at jeg blev træt af Facebook. Jeg vender aldrig tilbage til dét medie. Never. Been there, done that, som man siger. 🙂

Ikke desto mindre har jeg også et helt klart indtryk af, hvor stor skade nogle gør på deres virksomhed, når de ikke har en selvstændig tilstedeværelse på internettet. Tænk blot tilbage på sidste gang du ledte efter en restaurant. Du fandt et navn, du fandt en Facebook-side, men du kunne ikke finde en ordentlig menu – og du kunne kun reservere via et telefonnr. Det skriger til himlen, når man har så lidt sans for kundeservice, at man ikke for længst har indset, at det ikke er brugervenligt for kunden.

Usability er et nøgleord i al it-udvikling, og retfærdigvis er der stor effekt at hente ved at indtænke brugervenlighed i alle aspekter i din virksomhed. Når dine kunder skal bruge informationer, vil flertallet gerne løse tingene digitalt, og dem der gør dette, sparer dig en masse tid, fordi I begge agerer når I har tiden til det.

Du kan ikke gøre to ting samtidig, så et telefonopkald kan være det mest forstyrrende for dig og det du er i gang med, så hvorfor ikke optimere processen?

Den slags tanker skal alle indgå i overvejelserne, og du har brug for et domæne. De 45,- pr. år til domænenavnet samt et abonnement på et webhotel (typisk 300,-/året) er småpenge i det store spil, og fordelene er indlysende. Mere om dette i en kommende artikel.

God miniferie derude. 🙂

Leave a Response