Hvordan du skaber godt samarbejde

Mange drømmer om at lave det næste Google, Facebook eller Jubii. Der er en VIGTIG grund til det IKKE lykkes for dem, og i dag vil jeg ganske kort fortælle dig HVORFOR det ikke vil lykkes for mange af dem som IKKE kender til det at skabe godt samarbejde. Når englænderne taler om samarbejde hvor folk bidrager med hver sine talenter taler de om ‘joint ventures.’

Det er der en meget god grund til.

Det handler nemlig om en FÆLLES OPGAVE der skal udføres, underforstået, at hvis der ikke er penge i opgaven fra starten af, så bør man helt fra starten have aftalt et split – altså hvordan succes deles mellem dem som bidrager til ideens udførelse.

Men mange vil gerne have svogeren til at oversætte, søsteren til at lave designet, forældre og venner til at kaste penge efter ideen – og bagefter forventer de, at det hele er GRATIS. Den slags mennesker burde besøge en bank! 🙂

Du får INTET her i livet hvis du ikke selv forstår vigtigheden af at være gavmild når resultaterne begynder at vise sig.

Så hvis du er gratist, fedterøv og egoist, så skal du i hvert fald ikke satse på samarbejde. Så kan du lige så godt leve det liv du plejer at leve, for du vil aldrig tiltrække opmærksomhed fra andre. Fedtsyle opnår intet her i livet. 🙂

Til gengæld undgår du også en masse diskussioner hvis I på forhånd har aftalt nogle rammer som er til gavn for alle. Om det er en ny app til et spil eller noget større er principielt ikke afgørende. Du skal vise dine partnere at din ide er værd at satse på ved at tilbyde dem to muligheder. Den ene baseret på en fast pris – den anden som del af partnerskabet.

Succesfulde mennesker HAR opdaget, at det betaler sig at samarbejde om tingene, og du vil derefter også opdage du begynder at fange folks interesse. Det er loven om god karma. Den karma du deler med andre vender tilbage til dig NÅR du mindst venter det…

Leave a Response