Lær af Nokias fejl

I dag skal vi lære af Nokias fejl, og til det formål skal vi kigge på følgende FØR du læser min artikel:



Først og fremmest vil jeg slet ikke gå ind i diskussionen om moral og etik, hvorfor Nokia fyrer m.v. Til gengæld skal vi se nogle sandheder om Nokia, som er relevante for at du lærer mere om hvordan du tjener flere penge på nettet i din fritid.

Nokia lavede for mange forkerte produkter
Nokia må, enten man kan lide det eller ej, erkende, at de lavede for mange forkerte produkter. Ét er, at de på TV2 News med deres gadgetredaktør påstod, at Nokia ikke havde forudset iPhone, Android og andre succesområder på mobilmarkedet. Men der er også andre ting de skulle have tænkt over for længst.

Når en ny kunde modtager sin Nokia-telefon, så kan han overføre kontakter i telefonbogen fra tidligere Nokia telefoner, men hvorfor har de egentlig aldrig tænkt over at lave et program der kunne overføre sms’er og billeder fra en Sony Ericsson, en LG eller en Motorola telefon? Det er oplagt at hilse sine kunder velkomne ved at gøre det nemt at hente sine data – og det bør ikke være spor nørdet med Bluetooth m.v. for at klare denne overflytning til en ny mobiltelefon…

Hvis du nogensinde tog imod dine kunder med så ringe velkomst, så ville du ikke få loyale kunder.

Det samme gælder applikationer. Det er efterhånden lang tid siden at iTunes kunne bruges til at levere gratis apps til både iPhone, iPod m.v. At Nokia lavede deres eget marked hjalp ikke meget, for de sørgede ikke for at tredjeparts-folk blev opmuntret til at starte processen. Som i så mange andre af livets områder gælder det, at grådighed er usundt.

Nokia havde en forbavsende succes med 3310, som solgte 100 millioner eksemplarer. Du læste rigtigt: globalt set solgte 3310 over 100.000.000 eksemplarer. Den slags telefon kunne sagtens dække low-end markedet.

Dernæst ville Nokia have brug for et par high end smarte mobiltelefoner. Men udover det, så er der ingen grund til at konkurrere på billige telefoner.

Hvad kan DU lære af det her?
Når du først har en niche, så hold fast i den, og lever den bedste service i denne niche.
Når du får en ny ide, så test om markedet er interesseret i produktet FØR du går videre med ideen.
Når du får konkurrence på selve dit produkt, så giv dine kunder en ordentlig service. Så er du allerede foran konkurrenterne.

Hvad du til gengæld aldrig må gøre!
Det er meget vigtigt, at du aldrig henfalder til troen på, at du sælger nye produkter bare fordi du holder op med at supportere noget du tidligere har solgt. Tværtimod vil du miste kunder, fordi folk bliver sure – og skuffede – over at blive overset.

Dine kunder er guld værd, og derfor bør du prioritere din after-sale service højt.

Du kan ikke spare dig rig, men du kan vokse dig stor i din niche – og det giver rigdommen på sigt.

God weekend til alle. 🙂

Leave a Response