Branding på både kort og langt sigt

Branding kan være mange ting. Kun teoretikere vil give facitlister. Eksperterne får budskabet igennem mens de andre stirrer i voldsom undren, og tænker: “Hvordan pokker gjorde han (eller hun) det?

Kender du forskel på hvad der virker, og hvad der ikke virker?

Eller TROR du kun du véd det?

De fleste er fuldkomne enige om, at selv den dårligste reklame på tv kan sælge fordi den rammer noget unikt. Fiskereklamen med den skeptiske Gunner var sød, og brændte igennem i forhold til ernæringsrådet om at spise fisk regelmæssigt. Men brænder kokken der anbefaler bouillon-terning som “næsten lige så god som min egen” mon igennem?

Det sidste kan jeg ikke svare på, for jeg kender ikke salgstallene.

Reklamen virker plat, og jeg mistænker at de fleste såmænd bare køber “den sædvanlige” i Netto, Fakta, Lidl eller hvor de nu ellers handler. Men det er KUN en mistanke…

Hvor vil jeg hen med det?

Selv en reklame jeg ikke bryder mig om er nu kendt. Næste gang bemærker jeg – og andre – måske også hvem producenten var, og så er vejen ikke lang til et salg, blandt flertallet.

I reklameverdenen er det nemlig fuldkommen ligegyldigt hvad JEG synes om reklamen. Det handler om hvordan MÅLGRUPPEN reagerer.

Du kan sætte en bannerreklame (eller tekstreklame) som ikke lige vækker til køb med det samme, men måske tænker folk alligevel straks Vistaprint når de skal have lavet etiketter eller Fona når de skal købe den næste iPod.

Vistaprint og Fona har én ting til fælles – også selvom de er i meget forskellige brancher. Vistaprint har et navn i kraft af en profilering nærmest overalt på internet, og Fona har for længst fået brændt igennem med det at være Mac-forhandler.

Når du er nysgerrig efter at se hvordan den nyeste MacBook ser ud kan du finde et lokalt sted hvor du kan mærke tastaturet, se skærmen, opleve touchpaden og/eller hvad der nu ellers er særligt vigtigt for dig.

Spørgsmålet – og budskabet – i dagens artikel er derfor: det kan godt være du ikke brænder igennem med din reklame i denne måned, men får du gjort folk tilpas nysgerrige husker de dig næste gang de taler med venner om et bestemt emne.

Det er den effekt jeg kalder, at vi bruger ikke kondomer, men vi kan da godt anbefale en bestemt leverandør. Dette baseret på enten Twitter, Facebook, vedkommendes blog m.v. Når man derfor taler med folk om det “pinlige” (som nogle selv i vores moderne tidsalder synes), så siger jeg da gerne til folk: “Hvorfor bestiller du så ikke bare fra Kondomaten?”

Den slags handler om hvad vi selv reagerer på, og hvis jeg nogensinde kom og påstod jeg ikke selv var påvirkelig til at huske bestemte produkter, så ville jeg være fuld af løgn.

Hvis du kan fransk, synes jeg faktisk du burde læse en artikel om det at være påvirkelig, for en af vores gode venner blev faktisk påvirket af selv en pakke sukker… Dét synes jeg var sjovt, fordi det beviser vi alle er påvirkelige.

Dét skal du ikke bruge til at grine af andre. Tværtimod. Du bør saftsuseme sørge for at bruge det både på kort og langt sigt. Min påstand er i hvert fald at alt for mange tænker på alt for kort sigt, og derved når de aldrig den reelle effekt af ordentlig branding.

God weekend til alle. 🙂

Leave a Response