Reklamer på tv

Jeg har sagt det før, men desværre er det angiveligt ikke alle, der lytter. TV-reklamer er blevet langt værre end nogensinde før. Wupti laver nogle afskyeligt platte reklamer med det som skal ligne en hæler og/eller pusher i et forsøg på at give det indtryk, at Wupti skulle være næsten lige så billigt som at købe hælervarer.

Værst af alt er bare at som en del af energiselskaberne, så er det ENDNU et af disse områder som energiselskaberne BURDE holde sig langt væk fra. Talrige forsøg fra f.eks. Seas-Nve på udrulning af fibernet er mislykkedes, fordi man har planlagt anderledes end fornuften ville tilsige. Det handler nemlig IKKE om at levere dér hvor kunderne er, men alene om at lave en god bundlinje.

Det gør man i energiselskaberne ved at fordreje bl.a. markeds- og fastpriser, hvorefter man så altså også tager fuldstændig anderledes nicher ind under hatten i håbet om, at “det kan vi da sagtens klare endnu bedre.”

De tørre tal indikerer det modsatte. Man sælger skam billigt, men har samtidig sugerøret godt nede i forbrugernes lommer, mens man håber at overleve som brand. Hvis projektet mislykkes, lukkes aktieselskabet, hvorefter forbrugerne lades i stikken.

Det er nemlig ikke enhver beslkåret at kunne gennemskue hvordan de derefter kan få repareret deres fladskærm. Så er du lige vidt ved at købe hos super-smarte Wupti. Faktisk præcis lige så godt hjulpet som hvis du køber et Medion-produkt i Aldi. Intet galt med produktet, men når termo-bonen falmer længe før garantien udløbet (og kameraet går altid i stykker EFTER skriften er falmet), så er du lige vidt.

Den slags er tæt på bondefangeri. Det bekymrer ikke spekulanterne for de vil – ad mange veje – forsøge at udkonkurrere etablerede kæder, som leverer en anstændig service med ordentlige boner, god service og priser som faktisk godt KAN konkurrere hvis du kigger dig for. Prisportaler har for længst vist vejen. Du KAN finde samme varer som i Wupti, men dét budskab vil de helst ikke have ud til forbrugerne. Der skal lokkes med smarte reklamer for at påvirke dig straks. Du får f.eks. også at vide om fredagen at tilbuddet udløber om mandagen for at undgå, at du NÅR at tænke nærmere over hvad du egentlig er ved at gøre.

Det er TV Shop i ny version. Dér får du nemlig også smarte gadgets som lover dig, at du kan tabe dig, bygge muskler og en masse andre ting helt uden anstrengelser. Fortæl lige det til de folk som aser og maser nede i deres lokale fitnesscenter, og de vil grine tykt af de påstande om, at du kan få vaskebrædt uden anstrengelser…

Men verden vil bedrages, og i dét perspektiv ville jeg mene, at reklamerne lever op til deres ry. Men spørger du mig som sælger om det er anstændigt, må mit svar være et rungende nej.

Godt Nytår.

Leave a Response