Skab orden ved at erkende kaos

Der er kun én måde du kan skabe orden, og det er ved at erkende, at kaos er overalt. Ordet kaos dækker flere ting. Der findes f.eks. en kaos-teori som bygger på, at selv en sommerfugls ændrede flyvekurs kan skabe en akkumulleret ændring i vejrsituationen fordi alle små elementer i det store kaos til sidst får en temmelig stor effekt.

Men kaos findes på mange niveauer. Vi kan som individer have kaos i livet på flere områder, ganske som firmaer kan opleve kaos i tidsplanlægningen når der skiftes medarbejdere eller nogen bliver syge. Så bliver der f.eks. behov for vikarer.

Men til emnet.

  • Hvis alle betalte til tiden var der ingen rykkere der skulle skrives.
  • Hvis alle overholdt deres aftaler var der ingen grund til påmindelser.
  • Hvis alle besvarede deres e-post, skulle man ikke rykke for et svar.
  • Hvis alle leverede når bestilling og betaling var gennemført skulle man ikke bagefter ærgre sig over at rykke for levering.
  • Og så fremdeles…

Hvis alle overholdt deres aftaler var der intet kaos.

Det gør folk bare ikke, og derfor er det vigtigt at du planlægger ud fra en forventning om at folk ikke gør det. Sørg for depositum fra nye kunder, så undgår du at miste hele beløbet. Når kunden derefter er pålidelig kan du justere i forhold til det. Giv dine kunder og forretningsforpligtelser ros for indsatsen de gør. Det behøver ikke være det helt store, men alligevel luner det at indlede sin mail med ordene:

Hej xxxxxx
Tak for din mail, og dit hurtige svar.
Jeg kan i den forbindelse fortælle at……[etc]

Når du takker folk for, at de ikke er som folk flest — kaotiske — så får du en ny klasse mennesker i kundekredsen. Folk du værdsætter giver tilbage af samme gode skuffe.

Derfor: husk at pleje de gode forbindelser, og administrer dine ting ud fra en forventning om, at det kun er de færreste som ikke er præget af kaos.

Leave a Response