Hvordan du bør fokusere

I dag vil jeg gerne skrive lidt om det at FOKUSERE sin opmærksomhed. Du kan sagtens have flere blogs du løbende vedligeholder, men hvis ikke du lærer at bruge administrationsværktøjet i din WordPress ordentligt vil du lynhurtigt tabe pusten og/eller miste overblikket over hvilke blogs der er opdaterede og hvilke der ikke er det.

Lyt og lær!
Det første du bør gøre hvis du er ved at tabe pusten er at se på hvorvidt du opnår det du ønsker med de blogs du har. Er der blogs med indhold som andre klarer langt bedre? Hvis ja, så har du to valg:

  • Du kan sælge eller videregive din blog. I første tilfælde frigiver det noget kapital for din indsats og dine tekster, men i det andet tilfælde kan du f.eks. stadig få backlinks til dine sider og stå som forfatter af dine artikler. Husk at aftale betingelserne skriftligt. Særligt hvorvidt du bevarer rettighederne eller helt frasiger dig teksterne.
  • Du kan nedlægge bloggen og blot nøjes med at gemme dine tekster som du bagefter kan udgive på en artikeldatabase. Hvis dit indhold er godt giver det gode backlinks.

Når det valg så er af vejen, så skal du til at gøre status. Interesserer du dig for alle emnerne, eller er der nogle af emnerne som føles som en sur pligt? Hvis det sidste er tilfældet, så er du nødt til at stryge det af din liste. Hvis du ikke synes det er sjovt at skrive om kan det aldrig nogensinde blive godt at læse om. Det vil skinne alt for meget igennem at du mangler engagement og indlevelse i det du skriver om.

Vedligeholdelse af bloggen
En blog skal gerne vedligeholdes løbende. Men hvad er løbende? Det kan være dagligt, ugentligt, sågar månedligt. Afhængig af hvilket emne du behandler så kan der være nicher hvor der engang imellem er lidt “agurketid.” Så er det vigtigt at vide, at du kan skrive dit indhold på forhånd og lave en udgivelsesdato til f.eks. på torsdag. På den måde har du måske allerede skrevet et indlæg i dag, og dit andet indlæg udkommer derefter om torsdagen. Så har du i denne uge skabt løbende indhold skrevet samme dag.

“Hvorfor ikke bare udgive det samme dag?” tænker du måske. Det kunne du også gøre, men du bør tænke på hvordan du selv læser dine feeds i din RSS-læser. Hvis der er tre-fire indlæg fra samme dag (eller blot to) hvor mange af dem læser du så? Dér har du svaret på hvorfor det ikke altid er en god idé at skrive to indlæg samme dag. Det ene af dine indlæg vil uden tvivl få mindre fokus end hvis du udgav på to forskellige dage.

Det næste er også, at hvis du begynder at skrive to indlæg om dagen kan der komme en forventning om at du hele tiden gør det. Når du så går ned på et indlæg om dagen sker der en formindskelse af frekvensen med mulig straf når søgemaskinen opgør sin algoritme for Pagerank m.v. Altsammen en dyb hemmelighed og ingen kan sige noget præcist om dette for – igen – afhænger det af hvilken søgemaskine du primært optimerer til, hvordan dine søgeord placerer sig m.v. Det er en længere proces at undersøge et specifikt websted, og derfor er det næsten umuligt at sige noget specifikt om. Jeg taler, med andre ord, i generelle vendinger når jeg beskriver dette.

Når du så har fået dit fokus på plads, så skal du til at sortere. Nogle ting egner sig ganske enkelt ikke til udgivelse. Hvis du skal vise et skærmdump indeholdende tekst, så er det en god idé at beskrive indholdet, f.eks. som en block-quote eller en grafik under dit billede. Husk, at søgemaskiner ikke kan tolke billeder.

Når du så er kommet godt i gang så husk, at du aldrig må give op. Hellere holde en kort pause, og vende raskt tilbage på sporet end give helt op. Omvendt er det også vigtigt at erkende hvis der er områder hvor andre er bedre end du selv er. Enten kan du “kæmpe” dig op til at blive lige så god, eller også kan du vælge en anden og, for dig, mere spændende niche så du får de ønskede resultater.

Held og lykke. 🙂

Leave a Response