Brugervenlighed

På IT-studier arbejder man meget med brugervenlighed. Det kan være brugervenligt at have en klar skærm når der skal oprettes en ny kunde frem for en masse underfunktioner. Så kan en menu understøtte brugervenligheden hvis der f.eks. skal indsættes ekstra funktioner. Men brugervenlighed handler i høj grad om at brugeren er sat i centrum ved at funktionen er let at bruge.

Det lyder banalt, simpelt og helt naturligt. Ikke desto mindre ser jeg meget webdesign hvor funktionaliteten fortabes. Se blot dette eksempel:
[Grafikken er væk efter Screensend.com gik ned]

Hvis du skal søge efter et produkt skal du ned under første streg og finde “Søg i produkter”. Men se så i stedet dette design:
[Grafikken er væk efter Screensend.com gik ned]

Der er en kæmpe forskel i at finde funktionaliteten efterhånden som brugerne vænner sig til søgefelter, klare tekster og tydelig funktionalitet. Det er ikke så meget et spørgsmål om hvorvidt noget er “flot” eller “mindre flot”. Det handler nemlig langt mere om at gøre din webside, webshop, blog eller hvad du nu ellers præsenterer nemt at navigere rundt på. For brugerne.

Det kan sagtens lade sig gøre at have flere forskellige hoppende ikoner, flotte farver, dryssende sne, skinnende sol m.v. Men det hjælper ikke ret meget på din omsætning hvis ikke du sætter brugervenlighed i centrum.

Hvor meget har du gjort for brugervenligheden på dine sites? Skriv gerne en kommentar. 🙂

Leave a Response