Definer dit budskab

Uanset hvad det måtte være du skal formidle, så er du nødt til at definere dit budskab FØR du går i gang. Hvad vil du opnå med budskabet?

  • Er det en positiv nyhed?
  • Er det en negativ nyhed?
  • Er det en besked om rationalisering?
  • Er der en rekord der er slået, og som fortjener ros?
  • Er det noget helt femte?

Uanset hvilken af ovenstående typer budskaber, så er det vigtigt, at du HVER GANG DU SKRIVER er opmærksom på at have dit nøgle-budskab mentalt foran dig med én sætning der definerer dit budskab. Det kunne være, at du skulle fortælle, at virksomheden udvidede med en fabrik i Holland, og i så fald ville “Ny fabrik i Holland giver muligheder for arbejdere som vil prøve udlandet” være dit fokus.

Ikke fordi du ville af med dine medarbejdere her i landet, men fordi du kunne se en indlysende mulighed i at enkelte medarbejdere måske gerne ville udstationeres et par år. Muligheden ville for virksomheden ligge i at KULTUREN kan blive bedre – og mere ensartet – hvis folk flytter lidt rundt og spreder samme positive energi i flere lande. Det kan også være med til at fastholde medarbejderne i firmaet når de ved, at de har muligheder rundt i hele koncernen, globalt.

Mange virksomheder skriver kun pressemeddelelser til “ud af huset” information, og alt for mange glemmer at vedligeholde den interne medarbejder-base. Et personaleblad behøver ikke udkomme i fire farver på super-gliss papir. Det kunne såmænd sagtens udkomme i sort/hvid med almindelig tekst lavet i et tekstbehandlingsprogram. Det vigtige er ikke formen, men tværtimod, at medarbejderne føler sig værdsatte. Den tid I bruger på at informere kommer flerfoldigt igen i form af tilfredse medarbejdere.

Derfor skal du definere dit budskab så du taler med dit publikum, i stedet for kun TIL dit publikum. Det lyder som en lille forskel, men effekten er stor når teknikken mestres. 🙂

Leave a Response