Indtjeningen er STEGET

Indtjeningen er STEGET. Ikke voldsomt, men alligevel overbevisende siden jeg valgte at fjerne topreklamen på denne side. Det motiverer mig til at skrive et par ord om det at split-teste. Det er meget vigtigt at huske, at hvis ikke du løbende optimerer og har øje for hvordan du kan udnytte din plads på nettet bedre, så mister du værdifulde kvadrat-pixels på samme måde som du mister indtjening hvis du lod varer med en dårlig omsætningshastighed fylde et fysisk lager. Kvadrat-pixels på nettet er MINDST lige så værdifulde som kvadratmeter på et lager.

Vigtigt at tænke rationelt

Det er meget vigtigt at tænke rationelt for mange lader “good enough” være ok. Det kunne vi alle gøre, men så udvikler vi os ikke. Potentiale skal BRUGES, ganske som talenter skal bruges. Hvis vi falder i søvn er det pludselig meget sværere at vågne op og gøre tingene en smule bedre.

Vi kan alle overbevise os selv om, at det går meget godt. I 80’erne var det sætningen “Det går ufatteligt godt” som fik daværende statsminister Poul Schlüter i fedtefadet. Det gik nemlig knap så godt, og kartoffelkur og andre stramninger blev nødvendige fordi man havde lullet sig i søvn mens det gik godt. Når konjunkturen vendte var folk ikke vågne, og blev derved fanget uden at være forberedt.

Præcis det samme kan ske for dig hvis du lader stå til på dine blogs og dine hjemmesider. Du bør split-teste ved at prøve nye varianter, centrere, højrestille, venstrestille, ny skabelon på WordPress, ny headergrafik, nye farvevalg. Med andre ord skal du tænke DYNAMISK med det indhold du har. Jo mere dynamik jo mere liv på bloggen.

Særligt det dynamiske

Jeg kan næsten ikke beskrive hvor meget Widgets – og brugen af dem i sidemenuerne – har gjort livet væsentligt lettere. Jeg synes der er store fordele i håndkodning, dels fordi jeg har lært at gøre det men også fordi jeg kan kontrollere alt. Imidlertid må jeg også erkende, at pernittengryn sjældent tjener penge.

Hvad er en widget så? Det er elementer i menuen som du kan til- eller fravælge fra en liste med mulige funktioner. Én hedder måske “Tag Cloud”, og det betyder at du får mulighed for at vise en del af de mest brugte tags (nøgleord) så folk kan gå direkte til dine indlæg ligesom kategorier. Men der er en væsentlig forskel mellem en “tag” og en “kategori”. Tag clouds er guf for søgemaskiner.

På lignende måde giver “Text” dig en mulighed for at indsætte trediepartskode – link til et banner, Google Adsense reklamer eller hvad du ellers lyster. Og hele vejen gennem kan du garnere din menu helt som du ønsker. Det fik mig også til at begå den fejl at have to sæt kategorier, men Jørgen (der også følger denne blog, og var så venlig at skrive en kommentar) opdagede heldigvis fejlen.

Se, det minder mig om en anden ting: dels at du bør huske at gennemgå fejl (som jeg også kan begå), men også at kommentar-feltet er frit tilgængeligt. Hvis du har en god kommentar, et spørgsmål eller andet, så skriv gerne i bloggens kommentar-felt.

Skab liv om din blog og giv folk chancen for at nyde det indhold du har brugt tiden på at præsentere. Det indhold du har skabt fortjener en ordentlig præsentation. Så vil din indtjening også stige, og du vil opdage, at den entusiasme du bringer ind i projektet kommer flerfoldigt igen. Mere om det i kommende indlæg.

Leave a Response