Kohberg-reklamerne

Jeg tror ikke jeg er den eneste, som efterlades med indtrykket af at de nye Kohberg-reklamer uvægerligt ligner en kopi af OM’er-begrebet vi kender fra Tuborg-reklamerne. De er ellers gode, men nedladenheden er noget der skurrer i lakken når reklamen skal vurderes.

Et budskab skulle gerne tale positivt til alle lyttere eller seere, og i dét perspektiv er reklamen farlig. Fordommene om den barske chef som sender det nye forslag i “scanneren” som viser sig at være en makulator er en ledelses-stil som blev brugt meget for adskillige årtier siden. Brugen af den (selv med stor velvilje og humor) er letkøbt, lettere plat og i bedste fald virkningsløs. I værste fald er reklamerne negative – især fordi den unge mand der pakkede brød i det Bilka-lignende supermarked med den ivrige butikschef, klistermærker m.v. langt større positiv reklameværdi.

Uanset om vi er enige – efterlad gerne en kommentar – så er der ingen tvivl om, at man bør teste sine reklamer (og ideer til dem) før de sendes på nationalt tv. Der er meget at spare ved at undgå en dårlig kampagne. Synes jeg selv, i hvert fald. 🙂

Leave a Response