Tekst bør skrives med passion

Hvis du virkelig gerne vil blive bedre til at nå dine mål, så er det ret væsentligt at du først sætter dig et mål for hvad du vil opnå med din tekst.

Opsangen

Vil du skrive en skideballe kan det måske betale sig først at spørge hvorvidt du har forstået situationen korrekt. Giv personen du skriver til en chance for at vende tilbage, og evt rette op på sagen før du reagerer. Undgå konflikten hvis modparten blot er misforstået i forhold til sine intentioner.
Har du derimod forstået situationen korrekt, og det viser sig at din “modstander” er vrangvillig er konflikten en realitet. Konflikter er mange ting — alt lige fra meningsudvekslinger til skænderier, lige fra medarbejdersamtaler til interviews med pressen.

Den rosende besked

Langt den sjoveste form for kommunikation er når man kan viderebringe ros. Især når den er velfortjent. Der er ingen tvivl om, at folk fortjener at få ros når de gør en ordentlig indsats. Der er ikke så mange mennesker tilbage som virkelig forstår god moral og etik. Mange sniger sig udenom personligt ansvar og i det miljø er det rart når man i stedet får lov til virkelig at rose en person i kontrast til noget andet.
Nogle kunne fristes til kun at være ensidige i deres ros, men jeg mener virkelig, det varmer mest når man kan kombinere konstruktiv feedback sammen med rosen. Det peger f.eks. fremad at kunne sige: “Til trods for, du til tider er en meget stædig person, så værdsætter vi virkelig det teamwork du har udvist, og vi har derfor ikke været et sekund i tvivl da vi valgte at kåre dig til oktober måneds bedste medarbejder.” Den slags fortæller noget objektivt om standhaftigheden og kan måske kanaliseres af medarbejderen når han/hun opdager den positive ånd med hvilken vejledningen gives.

E-mails kan også være nyttige

Hvis du gerne vil have din besked hurtigt frem til modtageren, og samtidig være sikker på han/hun modtager den, så er det ikke altid bedst at sende pr. “almindelig” post, men rent faktisk at bruge e-mailen. Hvis noget lægger op til en samtale så spørg altid modtageren hvornår han/hun foretrækker at blive ringet op, og læg op til en fast aftale samtidig med at du tilbyder at ringe vedkommende op.
Forklar gerne hvad emnet er så din modpart kan være velforberedt. Ingen bryder sig om ikke at kunne have papirer parat, og der er jo ingen grund til at spilde hinandens tid, vel?

Konklussion

Der kommer flere artikler om emnet her i kategorien. Glæd dig til at lære mere om skriftlig kommunikation. Jeg håber du har gavn af bloggen, og du er velkommen til at komme med kommentarer hvis du synes noget mangler en afklaring eller uddybning.

Leave a Response