Ærlighed kan vinde kunder

Vi lærer alle at vi ikke må lyve. Det er en del af god børneopdragelse, og vi viderebringer det selv. Det gentages også ofte, at ærlighed varer længst.

Ét er teori, virker det også i praksis?

Du kan vinde kunder på at være ærlig. Jeg havde selv mistet den positive kontakt (og næsten også aftalen) om en oversættelse af en bog til engelsk. Jeg var hudløst ærlig og erkendte, at manuskriptet ikke var med på ferie. Jeg havde regnet med jeg sagtens kunne nå 3 kapitler når vi kom hjem, og da pågældende alligevel først selv skulle komme hjem 4 dage efter, så er der flere (som kender min hurtige service) der vil bekræfte at jeg sagtens kan klare opgaver i sidste øjeblik, og at jeg altid leverer ordentlig service.

Vores bærbare blev dengang stjålet herhjemme mens vi var på ferie, og dermed også teksten, men ved den ærlige kontakt og melding blev kontrakten fastholdt med fuld forståelse fra kundens side. Dén slags er vigtig at huske når nogle vælger at gå på kompromis. Gør det ikke! Vær ærlig – det tjener alle parter bedst.

Giv folk lov til at bestemme selv

En meget vigtig – men ofte overset – faktor er den personlige frihed. Der er ikke nogen grund til på forhånd at forvente modpartens forståelse eller velvillige indstilling, og derfor må der kæmpes for tingene. Det har vi sandelig også måtte gøre lige siden vi kom hjem fra ferien i Frankrig… 🙂

PS: Husk at tage backup. At lave webdesign forfra er ikke altid lige sjovt….

Leave a Response