Var 1 million nok?

Var en satsning på godt 1 million i forbindelse med Kronprinsens besøg i USA sammen med Kronprinsesse Mary nok til at fange de amerikanske mediers interesse? Eller, for at spørge mere konkret, er der nogen der blot har overvejet hvor lille et beløb der rent faktisk er tale om når folkningen er OVER 50 gange større end den danske?

Hvis nogen kom og påstod de ville brande deres navn, ville de så komme ret langt hvis deres budget kun var på 20.000,-?

Ikke desto mindre er 2% af en million altså KUN 20.000,-! 🙂

Branding indeholder forberedelse

Længe inden det egentlige besøg er der en branding-proces som skal i gang. En masse tv-stationer man skal have fat i. En del dvd’ere f.eks. man skal have sendt til nøglepersoner i journalistverdenen for at få den nødvendige interesse omkring et royalt besøg.

Glem ikke, at amerikanerne, selvom de ikke har et kongehus, er meget royalt interesserede. Mange af dem har stor sympati for det skandinaviske. Rigtig mange turister kommer jo også her til Danmark, men – som sædvanlig – er hele processen på internationale fora noget “fremmed” for danske institutioner som i vanetænkningens “hellige” navn misbruger deres forældede viden til at få det til at fremstå som om amerikanerne slet ikke forstår det hele.

Lær af fejlene i stedet for at begå dem igen

Det var ønskeligt at man i stedet for altid at ende med at diskutere hvem der har mest ret gik et skridt videre. Det er vigtigt at tænke utraditionelt og kreativt. Den slags tænkes ude i det frie pulveriserende erhvervsliv hvor disse kvaliteter er nødvendige for at overleve.

Offentlige tilskud kan man ikke leve ret længe på, især ikke når skiftende regeringer pludselig stiller krav om også at få noget for pengene. Dét burde vække til eftertanke hos dem som begår fejlene. Så KUNNE de bliver dygtigere næste gang. 🙂


Udkom oprindeligt på den tidligere salgstekst-blog den 22. september.

Leave a Response