Martin Thorborg

Dette indlæg handler så ikke direkte om at tjene penge, men at rose en mand, der fortjener det, samtidig med at evt. lærdom der kan drages af virksomheden, også læres.

Den tidligere Jubii-grundlægger, Martin Thorborg, har nu (med Anders Gisselmann) udgivet den meget spændende bog, der udkom i dag, med titlen:
Martin Thorborg – Iværksætter til jeg dør.

Lad det være sagt med det samme. Det er en bog, jeg vil købe. Uden omsvøb, uden tvivl, uden den mindste smule forbehold. Martin Thorborg er nemlig et eksempel på en temmelig dygtig iværksætter, der har haft stor succes med mange ting. Der skal lyde et stort tillykke med den nye bog herfra. 🙂

Når det så også er sagt, at MT har fortjent sin plads på “Danmarks bedste idé” på TV2, så er det også helt på sin plads samtidig at studere Spy-, Spam- og Virusfighter ud fra en rent professionel vurdering. Som så mange andre utraditionelle løsninger er der tale om en fantastisk entre på det danske marked – og det glæder mig, at det også har international succes.

Havde dette været et nyopstartet projekt ville jeg nok have behandlet de tre produkter lidt anderledes. Min model ville være følgende:


Dette er et skæmdump, der viser at jo flere brugere jo mere effektivt skulle systemet blive

Når nu Spamfighter er afhængig af så mange brugere som muligt for at danne et så effektivt filter som muligt, ville jeg have valgt, at sænke prisen på Spamfighter for til gengæld at lade de tre produkter gå i egentlig – og offensiv – konkurrence med Symantecs Internet Security. De indlysende fordele er nemlig at de tre produkter MT har været med til at skabe slet ikke sluger nær de samme ressourcer som Symantecs internet-suite gør. Altså 1-0 på teknikken.

2-0 på prisen, hvis man i stedet gør Spamfighter til et bonus- og introprodukt. SPAM er noget vi alle burde bekæmpe – dels ved at undlade nogensinde at købe gennem SPAM, men også ved at definere langt skarpere hvad der reelt ER spam. Spam er enhver uønsket mail, og med så blændende produkter er det en god idé at skærpe sin strategi for at gøre den endnu mere effektiv.

Signaturen i SPAMfighter
Endvidere ville jeg især gøre noget ved en ting, som har frustreret de af os der færdes meget i nyhedsgrupperne [på Usenet, som det hedder – Usenet værende: brugernes net]: signaturen i den gratis version.

Der står på SPAMfighters hjemmeside:

=== citat ===
I SPAMfighter Standard får du en lille tekstreklame i Outlook, og i bunden af de mails, som du sender, vil der være en “Jeg er beskyttet af SPAMfighter” besked.
=== citat slut ===

Nu skulle man jo så tro, at signaturen så også kun var “en lille tekstreklame i Outlook”, men det viser sig lynhurtigt ikke at være tilfældet.

=== LILLE REKLAME ===
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 306 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
=== Lille reklame slut ===
Det er 208 tegn.

=== NY og kortere reklame ===
Jeg beskyttes af en gratis udgave af SPAMfighter. Den sparer mig for
mange spam-mails. Betalende brugere slipper for denne besked.
Hent din gratis SPAMfighter her: http://www.spamfighter.com/lda
=== Ny og kortere reklame slut ===
Det er 196 tegn.

Væsentligste forskel mellem de to tekster er at antallet af spam-mails der nævnes at man er beskyttet imod skifter hos forskellige brugere. Nogle beskyttes af flere tusinde, mens andre åbenbart beskyttes af ganske få hundrede. Det hænger ikke sammen, vel?
Dernæst er linket skrevet helt ud for at sikre, at folk ved hvor de er på vej hen.

De samlede regler for nyhedsgrupperne specificerer, at en signatur indledes med “– ” [bindestreg-bindestreg-mellemrum” før signaturen, og ligeledes at denne kun må være på 4*72 [= 288] tegn i alt. Når brugere således (måske uden at være opmærksomme på det) laver deres egen signatur (der evt. overholder kriterierne), klistres de 206 tegn i rumpen på dette hvorefter der kommer megen trafik om emnet på news:dk.admin.netikette.

Det nemmeste, for at undgå den negative omtale ville være at ændre bundteksten. Evt. gøre at den kun kom på udgående POST og således ikke også blev klistret på ved Usenet-indlæg.


Lad det være sagt med det samme: HVIS jeg var Outlook eller Outlook Express-bruger, ville jeg straks købe produktet sammen med en licens til prisen på de 200,-. Prisen ER fair. Jeg bruger ganske enkelt bare ikke Outlook, og har ikke gjort det de sidste mange år. Tidligere havde jeg en betalt licens på The Bat! I dag bruges Thunderbird, der kan bruges under både Windows og Linux.

Et 3-0 og 4-0 scores efterhånden som produkterne enten bindes sammen (prismæssigt) og når der en dag kommer rabatter til de studerende. Som dommer, dygtig iværksætter og ivrig tilhænger af nytænkning må især det at fange de studerende og give dem en professionel løsning ramme i plet. En skimning af VIRUSfighter viser nemlig, at man gerne giver 110,- i rabat til dem der har haft et konkurrerende produkt. Hvorfor skulle man så ikke kunne få 100,- i almindelig rabat?

Jeg spørger bare…. dels lidt i spøg, men også fordi jeg glæder mig til at se om Martin har lyst til at skrive i bloggen. Han fortjener i hvert fald stor respekt, så 26.3 kaldes i fremtiden MT-dagen i respekt for hans virke.


Hold da fest et langt, og rosende, indlæg…. 😉 🙂

Leave a Response