Fordybelse og fokusering

Du har efterhånden nok læst nogle af mine indlæg her på Bloggen – gerne dem alle. Jeg håber de har bragt stof til fordybelse, eftertanke, fokusering, selvransagelse (skal også gøres i en virksomhed) osv.

Fordybelsen – den oversete dimension
Rigtig mange glemmer fordybelsen i egne arbejdsmetoder, mål, midler, kampagner osv. Vi tror, fejlagtigt, at det kun skal gøres når vi etablerer virksomheden, og at vi derefter kan “nøjes” med at have travlt for at det hele nok skal køre.

Det kan sagtens køre for en tid. MEN: for at blive til rigtig succes skal der hele tiden dykkes ned i tanken: “Gør vi dette på den smarteste måde? Kunne vi blive lidt dygtigere?”

Et eksempel – reklame med pakken
Der var en virksomhed som synes det var lidt for groft at sætte folk på sin e-mail liste når de således kunne få supplerende tilbud før de fik pakken med deres første bestilling. De havde fået kundens accept af at komme med på listen over nyhedsbreve, men følte altså stadig at præsentationen skulle være omvendt.
Jeg foreslog i dette tilfælde, at de kunne sætte en blokering på nye adresser så de først blev tilføjet databasen ugen EFTER kunderne havde bestilt, og at man samtidig lavede en fotokopieret side med “Tak fordi du købte hos os”, og så fire-fem gode tilbud med på siden.

Nu troede du så, at indlægget handlede om ekstrasalg, men nej…… Det der skete var nemlig, at folk faktisk blev sure over først at modtage det første e-mail nyhedsbrev 10-12 dage efter ordren var gennemført. Jeg havde rent faktisk advaret om dette fordi jeg især også forudså, at manuelle systemer kunne medføre fejl, så virksomheden faktisk helt mistede læsere på nyhedsbrevet…

Gamle hunde, gamle tricks – nye hunde, nye tricks
Lektionen her er, at når du har kundens accept i forhold til et ugentligt nyhedsbrev, så giv dem chancen med det samme. Gode tilbud kan alle lide, og derfor kan de blive temmeligt sure hvis de føler der bliver holdt noget tilbage.

Lad være med at lade tilbageholdenhed regere i forhold til dine aktiviteter. Tænk over de argumenter du får fra dine rådgivere (eksterne såvel som interne i form af bl.a. kolleger), og gør hele virksomheden til en Lærende Organisation. Med fordybelse og fokusering på altid at have kunden i centrum – fra dag ét

Leave a Response