Tillid – fortjener du dine kunders tillid?

Alle taler om, at pengene ligger i listen. Det er til dels rigtigt, men også forkert. Pengene ligger ikke i en passiv liste, men ligger så sandelig i en aktiv liste. Den aktive liste er listen med folk som virkelig brænder for samme ideer og tanker, som man selv gør.

Den passive liste er listen der bare følger med – uden interesse. Ja, måske endda med en filtrering direkte til den “mentale skraldespand”. De ser, at der er skrevet nyt på ens Blog – RSS-læseren viser jo nye indlæg i fed skrift. Men på forhånd er deres tankesæt: “Hvad nu!”

Ikke læsernes fejl!
Jeg får tæsk for at skrive dette [forhåbentlig dog kun verbale smæk…. :-)], men vi skal passe på ikke at arbejde på formodninger, gæt, tror-nok-at osv.


Eksempel: En marketing guru skrev i fredags at han undrede sig over, at han ikke havde fået det forventede respons, så han udsendte igen med en ny forklaring.
Man kunne lave en hel liste over fejl dér, men lad os bare tage de to vigtigste ting:

  • Kunne det, såre simpelt, blot være fordi prisen var forkert?
  • Kunne det være fordi det ene produkt ligefrem rammer diametralt udenfor målgruppens behov?

Du har muligvis allerede gennemskuet hvem jeg taler om hvis du har haft samme tanke hvis du fik hans mail fredag. Jeg nævner ingen navne, andet end at afsløre at manden er ekspert på området Google Adsense, og at det ene produkt relaterede direkte – og alene – til behov hvis man arbejdede med affiliate marketing.

Denne mand taber sine kunders tillid (og måske endda troværdighed) ved at sprede sit fokus væk fra det han er bedst til. Det er meget usundt for enhver forretning – især hvis den skal vokse.


Eksempel: En anden ekspert skrev i sin emnetekst i en mail i dag, faktisk: “[Fornavn], why you will FAIL on the internet” [oversat: (fornavn), hvorfor du vil FEJLE på internet”]

Langt bedre titler til mailen ville være:

  • Undgå at FEJLE på internet
  • Lær af andres FEJL på internet
  • …..eller en anden opmuntrende titel

Det som skal til. er blandt andet:

  • Troværdig – og opmuntrende kommunikation
  • Kritisk sans før andres produkter anbefales
  • En skarp holdning til, at hvis du ikke selv ville købe, skal andre ikke lokkes
  • Gør ALTID dét du lover – og til tiden…

Lidt eftertanke til brunchen….? God læselyst i resten af Bloggen. Husk at få læst “Webdesign – grundlæggende” serien hvis du skal have det fulde udbytte af afrundingen i morgen, mandag.

Leave a Response