Opdatering: 2016: Vi er ikke længere gift, men billederne er til rådighed for andre som overvejer en ferie til Kreta. Teksten er i øvrigt ikke redigeret, så det er samme tekst, som da vi lige havde oplevet denne tur.

Voksentur fra Billund til Kreta

Det græske flag - er det bare os, eller har mange europæiske lande hentet inspiration fra Dannebrog? ;-)

Den første voksentur - helt uden børn

Vi havde talt en del om hvor sundt det ville være bare at parkere ungerne, og så tage en voksentur. Oprindeligt var tanken at tage til Tyrkiet - især Alanya havde vores helt store interesse, bl.a. fordi vi gennem diverse boligprogrammer på tv havde fået et indtryk af, at mange danskere faldt for denne del af Tyrkiet.

Dog havde vi ikke lagt os fast på noget, så da afbudsrejsen var klar til den rette pris hos Spies Rejser, slog vi til, og kom derved til den græske ø, Kreta. Grækenlands flotteste ø mener mange.

Vi har valgt - ligesom med sommerferien i Frankrig i 2006 - at offentliggøre billederne som et stemnings-album, og da vi nu lige har anskaffet os en multifunktionsmaskine (HP PSC1510 på tilbud i Bilka), var det nærliggende at få disse billeder scannet ind. De har ventet siden oktober 2006 på at vi skulle få gjort dem klar til domænet.

Afgang Billund

Fruen er begyndt at være nervøs ved tanken om starten - © 2006, Henrik Blunck

Det var ikke kun morgentræthed, men også ubehaget ved snart at skulle op i flyet til starten, der satte sit præg da billedet af fruen skulle tages.

Jeg ser, tværtimod, frem til starten... - © 2006, Henrik Blunck

Jeg savnede start og landing, så det var forventningens glæde - omend jeg ikke lige synes jeg så specielt "frisk" ud. Det med at stå tidligt op er ikke det mest morsomme, men køreturen fra Tønder til Billund hjalp lidt på friskheden. Nu var vi i hvert fald begge parat til at slippe alt - internet og telefoner blev levnet herhjemme. Nu skulle vi slappe af på ferie i Grækenland.

Ankomst Kreta

Vi var forberedt på lidt gråt vejr, men der blev sagt at vejret VILLE blive bedre. Vi var fortrøstningsfulde. Det vigtige var jo, at vi nu skulle på ferie sammen, og alene - © 2006, Henrik Blunck

Alt forløb fint ved ankomsten. På bussen ind til ankomsthallen, ganske som vi i sin tid havde prøvet på ferier på Mallorca m.v. Nu kom jeg så i tanke om, at mit kyrilliske tegnsæt ikke lige var opdateret, så nu stødte vi jo så altså på en hel del nye tegn som vi ikke just kendte i forvejen. Nå, man er vel turist med pionérånd, så den slags små forhindringer skal da ikke komme i vejen for at kunne hygge sig, vel? :-)

Vi kom til bussen der skulle køre os ud på hotellet, og faktisk havde det ægtepar der havde placeret sig forrest til venstre valgt samme hotellejligheder som vi havde. Det viste sig at hustruen dér havde været vognmand i Ålborg, så taxa blev ganske kort nævnt et par gange under ferien. Hendes mand var handy-man som desværre havde en del rygproblemer. Smadderhyggeligt ægtepar, som vi stødte på et par gange undervejs.

Bussen var lettere forsinket af at et par havde mistet en kuffert, og den slags er jo aldrig morsomt. Men, igen, når man er på vej til en ferie, så bruges den første times tid på lidt småsnak og at kigge på de nye omgivelser...

Ankomst til lejligheden

Det var ganske smart, at nøglen også fungerede med en magnet, som slog strømmen i lejligheden til og fra når man forlod værelset - © 2006, Henrik Blunck

Det var et ret smart system på det værelse, for når man kom ind i lejligheden satte man sin nøgle i magnetholderen ved døren, og derefter kunne lyset tændes. Når man forlod værelset tog man, naturligvis sin nøgle, og derved slukkede alt lys - undtagen køleskabet som naturligvis kørte videre. Uden tvivl et system, der sparede meget strøm.

Apropos strøm skal man være forberedt på, at i oktober måned er tagvarme-elementerne som skulle sikre varmt vand slet ikke nok. Man skal være forberedt på lunkne afvaskninger. Det ville jo være lækkert hvis det var i gode temperaturer, for så ville det friske op. Men når der i forvejen "kun" er små 12-14 grader, så bliver det halvkoldt...

Sådan var udsigten ind i værelset, med terrassen for enden - © 2006, Henrik Blunck

Køkkenfaciliteterne, som fruen straks tjekkede... :-) - © 2006, Henrik Blunck

Højt indbygget skab og malerier gav en god sydlandsk stemning i rummet - © 2006, Henrik Blunck

Den ekstra soveplads skulle jo ikke bruges, så den blev til aflæsning af kuffert. Vi ryddede naturligvis pænt op til når vi forlod værelset, men alligevel lækkert at kunne lægge tingene direkte i kufferten - © 2006, Henrik Blunck

Værelset ville slet ikke være særligt vigtigt på en ferie til Kreta. Der er normalt hamrende lækkert, varmt, hyggeligt og godt at være. Vi ankom på den forkerte tid af året, og tilbragte derfor en del mere tid på værelset end det ellers ville være tilfældet.

Når Spies reklamerer med "ferier du ikke vil hjem fra" kan vi ikke helt undlade at trække på smilebåndet. Dog fik vi senere at vide, at vi ville have ramt det samme vejr hvis vi var landet i Tyrkiet. Lige den uge var altså vejrmæssigt noget bras... ;-)

Med et lille køkkenbord lærer man hurtigt at vaske op. Det er faktisk ret hyggeligt... :-) - © 2006, Henrik Blunck

God planlægning starter med at læse lidt om øen... - © 2006, Henrik Blunck

Mens fruen gjorde sig færdig, før vi var på vej ud af døren, kunne de sidste detaljer lige tjekkes... - © 2006, Henrik Blunck

Lidt billeder fra diverse ture

Dette hus lå, rent faktisk, midt på hovedgaden i Palatanes. En gammel Ford Transit motor på "terrassen". De danske miljømyndigheder ville få et chok, hvis de så forholdene i Grækenland, her på den græske ø, Kreta. - © 2006, Henrik Blunck

Det kunne blive "værre".... :-)

Her et billede af samme grund taget fra den anden side af vejen... - © 2006, Henrik Blunck

Vi snakkede meget om hvor morsomt det er at komme til et helt nyt område - hvor man slet ikke bekymrer sig om at tingene skal se "åh så pæne ud". Her prioriteres det praktiske, og hvis der er plads, så gør man som det passer én... ;-)

Dette billede er taget skråt overfor taxaholdepladsen (ved siden af det opstillede tørkloset) med udsigt over mod broen over hvilken hovedvejen kører. Bagude kan man se, at Lidl også er på øen. - © 2006, Henrik Blunck

Her ses taxaholdepladsen (de hvide biler til højre ved hjørnet). Den bager der ligger på hjørnet laver knaldgodt brød og en rigtig god kop kaffe... :-) - © 2006, Henrik Blunck

Der ligger en sjov forhistorie bag at vi rent faktisk fandt den lokale Lidl. Først havde vi jo set Lidl på vej til hotellet fra lufthavnen, og jeg tænkte straks: "Jubii, også hér kan man finde Lidl!" fordi vi har mange positive erfaringer med dem. Lige siden vi første gang oplevede Lidl i Suderlügum i Tyskland har det været en stor fornøjelse, at Lidl nu har overstået første leveår. Vi håber kæden får rigtig mange år i landet. Mere om det på de forskellige blogs. Men i hvert fald havde vi kigget på et skilt der stod ved hjørnet af hovedgaden. Vi undrede os over pilens retning, fordi det eneste vi kunne se var noget der lignede en byggegrund.

Nå, men Lidl var nok på vej. Først da vi pludselig så en kvinde komme gående med en Lidl-pose blev vi begge enige om, at hun nok ikke havde gået ret langt med den, så vi prøvede lykken. Allerede ganske kort forbi det opstillede tørkloset (som taxachaufførerne sikkert var temmeligt glade for), så vi pludselig skiltet. Tænk sig, at så få meter var det eneste der skulle til... :-)

Retymnon "city"

Busholdepladsen ved Retymnon. Her var der hjælp at hente, for nu var der også lidt engelsk. "Saved by the bell" :-) - © 2006, Henrik Blunck

Og så siger danske buschauffører, at de ikke har plads? :-) Her er virkelig fyldt til bristepunktet på holdepladsen. :-) - © 2006, Henrik Blunck

Hvor man i Danmark er vant til rigtigt store vende- og holdepladser for busser, så ser man ganske anderledes på den slags i Grækenland. Der er fyldt til bristepunktet nogle steder - en chauffør dernedefra må få et kæmpechok hvis han kommer til Danmark. :-)

Nu så vi noget vi også havde set hjemme i Danmark. Lidt grafitti... :-) Et fattigt område, men som det ses er der også bygninger, der bliver holdt pænt. - © 2006, Henrik Blunck

Champion findes skam på Kreta... Vi måtte ind og kigge, og fandt da også en del sjove varer. Det måtte prøves. - © 2006, Henrik Blunck

Ganske som du ovenfor kan se, er Lidl flere steder på øen (vi så den i Palatanes og da vi kørte mod hotellet fra lufthavnen), så er Champion også at finde på Kreta. Gode grøntsager præger hele øen, men altså forbavsende at se hvordan ultramoderne bygninger mænger sig blandt oldgamle (og i nogle tilfælde faldefærdige) bygninger.

Retymnon kysten

Der var virkelig gang i vinden mens vi var på øen - © 2006, Henrik Blunck

Selvom det var en meget hård vind, der blæste, så var det frisk og dejlig havluft. Virkelig den der behagelige luft som man meget let kan komme til at savne når man ellers befinder sig i Vestsjællands-området.

Det var gråt, men stadig tørvejr - © 2006, Henrik Blunck

Den anden retning af kysten med fruen i forgrunden - © 2006, Henrik Blunck
Nu mente fruen altså også, jeg skulle på den anden side af linsen... :-) - © 2006, Henrik Blunck

Både fruen og jeg synes lige vi ville skiftes til at tage et billede af hinanden.

Nu gik turen tilbage fra kysten
Vi havde bestemt os for at tage en kop kaffe og sådan lige friske op efter al det friske havluft. Vi tog en cola på vejen retur, og satte os faktisk ved Champion på vej til en café. Fruens ben skulle også lige kunne følge dette tempo. Selvom vi tog den med ro, kunne det jo ikke helt undgås, at vi efterhånden fik gået lidt.

På vej retur fra kysten var det morsomt at se, at man til venstre i billedet havde en del efterladt udstyr fra det der nok tidligere havde været dele af en underholdningspark for børn - © 2006, Henrik Blunck

På højre hånd (overfor legeudstyret) ses et nyopført motionscenter med en ret hyggelig forhal. Vi gik dog hastigt videre, da vi ikke lige synes vi dén dag havde brug for at træne bi- og triceps... ;-) - © 2006, Henrik Blunck

De politikere der engang påstod, at det var på grund af EU, at vi skulle have lys på bilerne (også i dagtimerne) var fulde af løgn. Vi har nu i såvel Frankrig, Tyskland og Grækenland konstateret, at dette ikke er tilfældet - © 2006, Henrik Blunck

Hvis blinklyset slår fra før man har gennemført svinget, tænder man det ikke igen her på Kreta. Så gennemfører man sit sving, og forventer at bagvedkørende har været vågen nok til at huske hvilken vej man skulle... ;-) - © 2006, Henrik Blunck

Mange biler på relativ begrænset plads... - © 2006, Henrik Blunck

Det er sjovt at se hvor anderledes grækerne kører her på Kreta. Der er ingen tvivl om, at veldisciplinerede danskere får sig lidt af et kulturchok. NÅR der er plads, så går det fremad.

Denne mindesten var så flot at vi tog et billede af den. Selvom jeg ikke kan læse teksten... :-) - © 2006, Henrik Blunck

Vores stamsted i Palatanes

Her ses hovedgaden i Palatanes med favorit-stedet inde til venstre - © 2006, Henrik Blunck

Her stod fruen foran den taverna, som faktisk blev vores stamsted. Vi spiste mange tunsalater herinde og også aftensmad et par aftener. Rigtig god service. - © 2006, Henrik Blunck

Hyggelige pladser både foran og inde bag glasdørene - © 2006, Henrik Blunck

Denne restaurant endte med at blive vores stam-taverna. Vi blev behandlet rigtig godt. Faktisk lidt sjovt, for oliven er jo ret salt, og jeg undgår dem gerne - selvom jeg også ind imellem indtager det som snak til en aperitif når vi f.eks. er i det franske.

Vi havde begge pillet oliven fra, og ellers spist op, lagt drikkepenge - og egentlig ikke tænkt videre over det. Men dag 2 blev vi jo sultne igen ved frokost-tid, og valgte at prøve stedet igen. Denne gang kunne de allerede huske, at oliven ikke var sagen, så vi fik skam tunsalat uden oliven. Dag tre var vi et andet sted at spise, men dag fire fik vi den sædvanlige tunsalat. Man kunne næsten aflæse på blikket: "der kommer tunsalaterne"

Et meget venligt folkefærd, og bestemt glade for trofaste kunder.

Bag restauranten

Den ene dag gik vi faktisk ud af bagindgangen (efter at have betalt naturligvis) for at gå en tur ned mod stranden... Sjovt at se en alternativ køkkenhave - © 2006, Henrik Blunck

Det var hele køkkenhaven der fik lov til at vokse frit. En dansk gartner ville få lidt af et kulturchok. I baggrunden favorit-stedet - © 2006, Henrik Blunck

Denne dag var ret smuk. Dette var udsigten ned mod stranden fra "køkkenhaven" - © 2006, Henrik Blunck

Den ene dag valgte vi bagudgangen (efter at have betalt, naturligvis), og så derved køkkenhaven bag restauranten der gik det meste af vejen ned mod stranden. En dansk gartner ville få lidt af et kulturchok over hvordan ukrudt trivedes samtidig med grøntsager. Her skal der i hvert fald ikke sprøjtes mod noget ukrudt. Utvivlsomt en af grundene til at grøntsagerne er så velsmagende som de er. :-)

Tilbage på værelset

Der var intet galt med udsigten fra terrassen. Selvom der var regnfuldt, var det smukt. Palmerne var lige til et postkort... - © 2006, Henrik Blunck

Vi hørte intet til hovedvejen, men havde tværtimod indtrykket af et hyggeligt miljø hvis vejret havde været en tand bedre. :-) - © 2006, Henrik Blunck

Sådanne planter kan vi jo næsten kun drømme om herhjemme. Var simpelthen nødt til at gemme denne fryd for øjet i billedform. - © 2006, Henrik Blunck

Sjov arkitektur med skrå vinkler. Meget sydlandsk. :-) - © 2006, Henrik Blunck

Der er slet ingen tvivl om, at Kreta er en perle når vejret er rigtigt. Ingen tvivl om, at vi også vender tilbage til øen igen. Palmerne der står flot og bastant minder én om, at man næsten befinder sig nede omkring det afrikanske kontinent. Og dog er man alligevel i Europa.

Vi var især fascinerede af at to af palmerne ved hotellet faktisk var bananpalmer. Vi rørte dem naturligvis ikke, men kunne ikke helt lade være med at tænke på hvordan det måtte være at kunne gå ud i sin have og plukke en banan ganske få sekunder før den serveres... Den slags kan godt sætte visionerne i perspektiv. :-)

Lidt blandede billeder

Det er helt anderledes dyrkningsforhold man finder på Kreta. En tør jord, også i en regnfuld periode, gør det svært at dyrke de samme afgrøder som vi allerede kender. - © 2006, Henrik Blunck

Her så vi en ged ligge ned og spise. Troede slet ikke en ged kunne finde på at spise på denne måde - © 2006, Henrik Blunck

Når fruen står foran så stor en palme bliver hun helt lille... ;-) - © 2006, Henrik Blunck

Udsigten ned mod stranden - © 2006, Henrik Blunck

På gensyn, Kreta!

Der kan siges rigtig meget positivt om øen, og selv i det dårlige vejr faldt vi straks for både stemningen, duften, maden, befolkningen - altsammen fungerer i en helt anden tidsalder end den vi kender. Selvom der (ifølge det vi hører fra andre) er begyndt at være langt mere moderne end for bare tyve år siden, så bevares den græske ånd i bedste velgående. Øen kan varmt anbefales.