Den liberaliserede taxalov har ØDELAGT taxabranchen

Jeg vil blæse på hvem der bliver sure, for vi borgere i vandkantsland er i vores gode ret til at være sure over, at man liberaliserede taxaloven.

Vi har nået et hidtil uset lavpunkt hvor vi i en by som Kalundborg SLET ikke har nogen ledige vogne på en tirsdag morgen. Det var aldrig sket for bare nogle få år siden.

Jeg er selv tidligere taxachauffør, så jeg begræder naturligvis den kædesituation, hvor vi de facto kun har DanTaxi, og næsten ingen konkurrence, for nu er det IKKE kun i weekenden, at man kan vente længe på en vogn. Ordene kørepligt og kommunalt hjemsted er væk.

Tidligere regering er INGEN undskyldning for ikke at revidere!

Selvom vi alle er klar over, at man sjældent indrømmer fejl i dansk politik, så ville det klæde politikerne, at erkende, at man har ramt forkert! For skadevirkningerne ved erhvervets død vil få langsigtede konsekvenser.

Hvor man tidligere kunne høste en del sympati FOR taxachaufførerne og imod det tidligere Uber, så må man helt stilfærdigt konstatere, at branchen selv er ved at save den gren over de selv sidder på. Det handler om levebrød for rigtig mange mennesker – og priserne vil kun stige i takt med, at endnu færre kommer til at bruge dem, når servicen falder som den gør.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er skuffet og nærmest også sur over udviklingen, for det er meget forudsigeligt, at dette ville komme til at ske, når man reviderer en lovgivning uden kendskab til branchen. NU får vi se om den nyeste revision virker, når den træder i kraft senere på året. Jeg tvivler…

Sjove historier som kunde

Jeg har oplevet en del sjove ting som kunde. Fx fået at vide, at en konfirmation skulle holdes i en anden by end den jeg havde planlagt efter – og så passede busserne pludselig ikke sammen. Da jeg tog en vogn herfra til Stenlille, sagde chaufføren, at han gerne kørte turen, men lige skulle ringe til centralen for at få en bil mere på gaden, da den anden bil denne søndag var på langtur ind mod hovedstaden. Det blev en dyr omgang, men det var nødvendigt, og så vil man gerne betale prisen, fordi man ved, at man kommer sikkert frem. Det er prisen på grisen, at kvalitet koster.

Ligeså da jeg prøvede at lande i Holbæk efter det sidste tog var kørt videre mod Kalundborg. Så var der kun én vej, fordi jeg skulle på arbejde næste dag – det var OGSÅ en dyr omgang…

Anyway, tiden som chauffør har været sjov – og oplevelserne som kunde har også været det. Men jeg mistænker, at jeg ikke kommer til at sætte mig ind i en taxa i meget lang tid, for jeg vil gøre ALT for at skabe løsninger, der er til at stole på – og det kan man ikke, når der ikke er ledige vogne her i området. Desværre viser det sig, at nabobyer oplever lignende ting, så det er desværre ikke kun mig, der har været uheldig.

Rigtig god aften til alle læserne af denne blog.

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 19-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.