Otte ord – en overskrift er en overskrift

Hvis ikke du kan formulere en overskrift kort og kontant, og inden for grænsen på de otte ord, så skal du gentænke din overskrift.

Jeg havde aldrig hørt om grænsen på de otte ord før, men det giver rigtig god mening. En overskrift skal gerne give en hurtig fornemmelse af, hvad en artikel handler om. Du skaber en forventning hos læseren ud fra den overskrift, du vælger.

Hvad indeholder en god overskrift?

Overordnet set skal der helst være tre ingredienser i en overskrift:

  • Noget der vækker nysgerrighed
  • Et klart budskab
  • En troværdig fremstilling

Hvis vi kigger på disse tre vigtige kriterier, så kan man især på de sociale platforme konstatere en videreførsel af det, vi tidligere kendte som boulevardjournalistik eller formiddagsblad-overskrifter. Når noget oversælges, så BURDE vores alarmklokker ringe, men på Meta kan der godt være en tendens til, at folk glemmer kildekritikken. Hvis der står noget mega-sensationelt med et link til et websted, så hopper flertallet på limpinden UDEN at besøge linket.

Om at vække nysgerrighed

Det at vække nysgerrighed handler ikke kun om at sige noget sensationelt. Det kan mindst lige så godt være en fordom du gerne vil have manet til jorden. Det kunne fx være: “Myte busted: [indsæt en myte]” eller: “Hvad få ved om [emne]

Det nysgerrige opstår hos mange, fordi de fleste af os gerne vil vide noget om de ting, vi ikke ved. Vi vil også gerne vide noget, andre ikke ved. Det er også en af de ting, som spammere udnytter, når de udsender mails. Kan de få sat noget tempo i noget, som er godt for dig, så kan det være, de kan lokke dig til at klikke på fx et link i en mail. Det mest vanvittige er, at alle ved, man aldrig skal klikke på links fra folk man ikke kender. Alligevel gør mange det, helt uden at tænke nærmere over det…

Du skal have et klart budskab

Overskriften skal helt fra starten af signalere hvad det er, du vil præsentere. For mange kan overskriften ændre sig efterhånden som du skriver din tekst. I hvert fald hvis du tør lade emnet udvikle sig, mens du skriver.

En af grundene til, at mange har svært ved at skrive, skyldes ganske enkelt, at de ikke læser og skriver nok. Det at læse hvad andre skriver kan inspirere dig i forhold til fx hvordan du kommer fra en indledning til en handling – og dermed også en konklusion. Der er mange måder at gøre det på, og du vil hurtigt opdage, at du har din helt egen stil, som du rent faktisk vil kunne genkende, hvis nogen kopierer en tekst, du har skrevet.

Du skal sørge for at bevare din troværdighed

Der er en hårfin grænse mellem at kunne sælge sit budskab, og så at over-sælge samme budskab. Det første er en kunst, det sidste ødelægger ens troværdighed.

Gode sælgere har blik for kundens behov. De målretter deres tekst til den målgruppe, de har. For hvis ikke du målretter dit budskab, så rammer du ikke de folk, du gerne vil sælge et budskab til.

Den eneste forskel på at sælge et budskab og vaskepulver er, at i det sidste tilfælde skal din målgruppe op med visa-kortet, hvis de vil have produktet. 🙂

Hvis du gerne vil vide hvad andre har skrevet om den gyldne regel om, at overskrifter bør max bør indeholde otte ord, så kan 10 tips til uimodståelige overskrifter være et godt bud…

About the author

Kontorfunktionær, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre børn i alderen 17-20, som bor sammen med deres mor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.