Administration af mail

Da jeg fredag besvarede et spørgsmål om det at administrere mail ovre på Quora, fik jeg kort tid efter et positivt svar fra en læser, som takkede for svaret. Jeg tænkte, at indholdet og princippet også kunne bruges af jer, kære læsere af denne blog.

Det er meget vigtigt at holde skidt og kanel adskilt, når det gælder email. Jeg anbefaler de fleste, at have tre emails med hver sit formål:

  • En email til nyhedsbreve
  • En email til forretning/job
  • En email til privat brug som KUN kendes af venner og familie

Derfor skal du have tre emails

De fleste ved nok allerede, at der sker datalæk, når hackere bryder ind på store netværk. Det sker for folk med konsolprofiler, og det sker for folk som følger med i større internationale fora – det kan ske for enhver. Man skal huske, at datalæk ifm hacking ofte indeholder millioner af emails. Hackere går næppe efter DIN specifikke email, medmindre du er meget kendt…

Når disse datalæk sker, så spredes email addresser som en steppebrand, og en email adresse kan pludselig være inficeret med hundredvis af mails om ugen. Derfor skal du have en email der ALENE bruges til disse ting, hvis du vil undgå, at spam blandes sammen med vigtige emails.

En erhvervsmail er vigtig for at få ro på fridage

Den anden email du har brug for er en, der bruges til alt der relaterer til dit job, og det uanset om du er fastansat eller freelancer som selvstændig. Det giver ro på bagsmækken, når du selv kan bestemme hvornår du tjekker post dér, og ro er vigtig for at have en work-life balance, som ALLE har brug for.

Den snu læser har allerede nu gættet hvad den tredje mail skal bruges det, og du har fuldkommen ret. Den skal bruges til private ting, og bør kun kendes af venner og familie. I den bedste af alle verdener er det vigtigt at fortælle folk du giver denne mail til, at den ikke skal videregives, men det vil du aldrig helt kunne undgå, men du kan håbe på det bedste, så du undgår et læk af denne mail.

Jeg har nemlig selv begået fejlen da jeg startede på nettet

I min spæde tid på internettet havde jeg kun en Hotmail-adresse. Det kan du sikkert også genkende. Mange nøjes stadig med en MSN/Hotmail/Yahoo og hvad der ellers var ‘hovednavne’ dengang. Det var først meget senere, at Google kom den almindelige bruger til redning med deres gratis service, Gmail. 🙂

Da jeg for 19 år siden – den 3. januar 2002 iflg. DK-Hostmaster opslag – overtog domænenavnet til vores familie, begik jeg selv den fejl, at bruge min domæne-mail som officiel mailadresse. Det gav en overgang rigtig mange mails. En af de seneste forholdsregler jeg måtte foretage var, at blokere konkrete lande fra at kunne sende mails til alle familiens mailadresser, jvf denne grafik.

oversigt over lande der er blokeret fra at sende mails til familiedomænet

Da jeg ikke kender nogen fra disse lande, så var der ingen grund til at modtage mails fra pågældende lande, og da alle forsøg på, at sortere spam automatisk på serveren var mindre effektiv end ønsket, var der kun denne vej – og det virker.

Spam – internettets værste plage!

Man skal huske, at med den teknologiske udvikling, der er kommet online, så er det næsten umuligt at sikre sig imod spam. Der høstes mails som aldrig før, og desværre er store lister med mange emails noget, der handles for penge. Der er penge i skidtet, og så længe man ikke har ville lytte til de mange gode råd, Sir Tim Berners Lee allerede er kommet med omkring valideret email, vil tendensen fortsætte.

Hvis man var politiker ville man foreslå lovgivning, men det virker ikke, for spam er i sagens natur anarkistisk, og spammere følger ikke lovgivning. Det er TEKNIKKEN, der skal redde os fra denne plage, og man VIL på et tidspunkt være tvunget til, at tage stilling til området, for en stor del af internet-trafikken er spam. Måske ikke helt på niveau med streaming, men alligevel drønirriterende, fordi det stjæler ressourcer på de servere, der sender data rundt på hele planeten…

Rigtig god søndag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.