Influencernes rolle i mediebilledet – bagom begrebet

Nogle foretrækker at kalde influencere for influenter. Det er et valg, man kan have flere meninger om, men den grundlæggende betydning burde være det engelske ords betydning, nemlig at påvirke andre – helst positivt.

Hvad er en influencer?

For lige at få styr på begreberne, så er en influencer fx en person, som gennem sin Instagram-profil forsøger, at gøre en forskel i andres liv. Det kan for nogle være igennem deling af dagligdagen med sine følgere, for andre gennem deling af opskrifter og tips, og listen er nærmest endeløs i hvordan man bruger sine sociale platforme.

En influencer er chef for egen butik, det vi ofte kalder enten en freelancer eller en iværksætter. De er sjældent hyret fast af et enkelt selskab, men arbejder fra projekt til projekt, eller fra opgave til opgave.

For mange af disse opgaver opstilles der nogle måltal, som skal nås for, at definere den konkrete betaling for den løste opgave. Heraf følger, at hvis måltallene ikke nås, så vil betalingen falde, fordi man arbejder ud fra det engelske lægeprincip ‘no cure no pay’, altså hvis ikke det virker, så ingen ekstra betaling…

Influencer i en krisetid

Det vil næppe være gået ret manges næse forbi, at vi befinder os midt i en coronakrise. Mange virksomheder har enten drejet nøglen om, eller er forbavsende tæt på, at nå konkursen i nærmeste fremtid. Der har været stor debat om emnet med hjælpepakker m.v., så det kan ikke være raketvidenskab, vel? 🙂

En meget vigtig ting at nævne er, at det at være influencer handler om, at skabe relationer mellem sig selv og sine følgere. Det behandler jeg også i min mini-serie om det at starte sin egen blog, hvor jeg netop fremhæver, at en blog handler om, at levere kvalitetsindhold, så folk har lyst til at vende tilbage til din blog.

Det vil derfor næppe heller være nogen fejl at konstatere, at nogle influencere stensikkert mærker, at interessen falder, hvis man svigter enten relationsbygningen eller kvaliteten af sit indhold. Du kan ikke købe dig til følgere, der køber dine varer, og folk der mister interessen kommer sjældent tilbage, når først de har forladt den synkende skude…

Influencere udfordrer de traditionelle medier

De gode influencere udfordrer de traditionelle medier. De trækker nemlig tænder på kedelige og traditionsbundne medier, som ikke formår at omstille sig i samme tempo som publikum gør.

Populært sagt kunne man sige, at hvis du kun spiller klassisk musik, så har du færre opgaver end hvis du omstiller dig med musiksmagen i samfundet. Du sælger heller ikke millioner af eksemplarer med en bog om rensning af spolebåndoptagere i en tid, hvor alle for længst er gået over til streaming. 🙂

Det er netop alt det gode, som VIL fortsætte med at overleve.

Til gengæld er det også vigtigt, at sige, at der også er en del influencere, som dumper ved nærmere bekendtskab, fordi de har mistet grebet om balancen mellem eget indhold og så reklamer. Det vil dø ud, hvis ikke man som influencer ejer tilstrækkelig meget selvkritik til at se egne blinde vinkler.

Når tallene begynder at vige, så skal man kaste et kritisk blik indad, for ellers mister man den kvalitet, som gør, at folk har lyst til at blive til festen. Vi kender jo alle til det, at en fest kan dø ud, hvis karaoke-anlægget bliver for ensartet. Så bliver tingene kedelige, og så er der andre ting, der fanger ens interesse.

Denne artikel skal således ikke ses om kritik af enkelte influencere, men en opmuntring til selvransagelse hos dem, der efter læsningen af disse ord godt kan se, at der er forbedringspotentiale for egne online aktiviteter. Nu hvor vi alligevel nærmer os årets sidste måned, så kan det godt betale sig at gøre status over året der er gået, og derved sikre, at man kan omstille sig, og opleve bedre resultater, når vi om kort tid begynder at skrive 2021.

Alle bloggens læsere ønskes en rigtig god søndag. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.