De nye medier er bedre end deres rygte – mens de fleste etablerede medier snorksover…

Når man hører chefredaktører udtale sig om medieansvar, så hører man tit påstanden, at de nye medier er dårligere end de etablerede, fordi man ikke har det samme ansvar, som almindelige aviser har. Hvad er op og ned om dette?

Det er nemt at tale udenom, især når man som redaktør måske er fanget i en anden ubehagelig sag, men ER der noget vigtigt, at lære omkring de nye medier, som de etablerede medier kunne drage fordel af at fokusere på?

Gode og dårlige blogs, vlogs, podcasts m.v.

Alle der har lyttet til podcasts vil kunne bekræfte, at der er endog MEGET stor forskel i kvaliteten. Ikke kun lydmæssigt, men derimod særlig indholdsmæssigt. Noget af det er noget tyndt sjask, og andre ting er suveræne.

Det samme kan siges om blogs og video-blogs. Nogle gør virkelig en indsats for at bidrage med noget konstruktivt, mens andre bare driver gæk med de følgere de har. Til sidstnævnte gruppe kan føjes de influencere, som reklamerer for hvad som helst – og følgelig ind imellem får ørerne i maskinen, når et produkt ikke lever op til almindelige kvalitetskrav…

Altså kan man ikke definere de nye medier ud fra en skabelon. Der er meget stor kvalitetsforskel mellem det bedste og det værste. Forskellen er, at i dag har en ny generation bevidst FRAVALGT almindelige mediekilder, og det skal de etablerede medier til at forholde sig til.

Det er altid nemmest at tale udenom, men det burde have de ærede redaktørers udelte opmærksomhed, at deres læsetal styrtdykker som et fly, der staller…

De uhellige alliancer, man skjuler for sine læsere

De uhellige alliancer, man skjuler for sine læsere kan vise sig på flere måder. Nogle vil mene, det viser sig i avisernes spalter, fordi man tydeligvis har det perspektiv, at den ene tjeneste er den anden værd.

Hvor man BURDE være uafhængige af fx det politiske miljø, så er man endt som logrende hundehaler, fordi man i flere år har sovet i timen. Det har flere gennemskuet, og derfor har de fravalgt flere af den slags medier, og er nu gået over til andre, og nogle har ligefrem skrottet danske medier betalingsmæssigt, og bruger i stedet udenlandske medier for at skabe sig et overblik.

Læsere er nemlig ikke dumme. Når de i dag laver selv simple søgninger online, så kan visse sammenhænge ikke længere holdes skjulte, og det skal man ikke have gået ret længe i skole for at kunne gennemskue.

Når en partipolitisk nyhed dukker op i næsten enslydende tekster fra flere medier samtidig, så lugter det fælt. Det lugter i hvert fald ikke af uafhængig pressedrift, når den slags sker, vel?

Kvaliteten op, tak!

Det kan faktisk siges meget nemt. Kvaliteten skal OP, hvis man vil have folk til at betale for aviser nu til dags – og til de priser man lægger for dagen ved løssalg, så er chancen for salg næsten nul blandt mellem- og lavindkomstgrupper.

Når uafhængige bloggere kan skrive interessante nyheder hurtigere og bedre end de etablerede medier, så rykkes der læsere. Det har vi allerede set i udlandet, og med internet har vi nået en situation, hvor verden er blevet noget mindre, da vi er uafhængige af hvor vi selv befinder os for at kunne opdatere medier nu til dags…

Så HVIS man en dag gerne vil sætte handling bag de gode intentioner om, at være en kritisk og uafhængig presse, så skal man måske droppe mageligheden. Lære lidt af sine udenlandske brødre og søstre, der virkelig ofrer noget i krigszoner og de lande, hvor trykkefriheden er under pres. Her i landet er det blevet LIDT for nemt, at tale om, at være uafhængig, altimens ens primære fokus hurtigt ender i at pleje egen pension og/eller sine egne små hellige køer. Man skal turde identificere, når kolleger får jobs som pressechefer de steder, hvor man måske har været lidt for subjektive i sin dækning…

De spørgsmål kan vi andre ikke afklare for dem, for det er redaktørerne, der ved enten hvor mange – eller hvor få – ressourcer man har lagt til de enkelte projekter. Vi andre, som læser det skidt, der kommer ud, kan så blot undre os over, hvor lidt egenkontrol der sker i egne artikler. Det gælder alt fra tabeller, der ikke krydstjekkes til argumenter, som vendes i en politisk agenda, som burde kunne gennemskues af enhver, der vil kalde sig for en professionel journalist.

Jeg forstår godt, nogle journalister forlader branchen, fordi de bliver trætte af ikke at blive taget alvorligt, men jeg mener, redaktørerne burde kunne se behovet for at vende udviklingen? Læserne fortjener bedre medier, der ikke henfalder til clickbait og falske nyheder. Det burde ikke være raketvidenskab!

God dag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.