Instagram ramt af Facebook-pest

Det er ingen hemmelighed, at Facebook ejer Instagram. Det vakte en vis bekymring hos de iblandt os, der har forladt Facebook af flere grunde. En af de første ting, du opdager, når du bruger Instagram er, at de bagvedliggende algoritmer ligner dem, man kender fra Facebook. Det er ikke noget entydig godt tegn…

Når tidslinjen ikke længere er en ren tidslinje

Når ens tidslinje ikke længere er en ren tidsmæssig sortering, men iblandes sortering ud fra de likes du har givet, så bliver det hurtig en selvforstærkende effekt, som gør, at du til sidst fornemmer, at du næsten kun ser de samme indlæg. Det gør så også, desværre, at mange bliver ignoreret, fordi du nu skal gøre en indsats for at ‘fange’ nye indlæg fra de folk, som ikke opdaterer helt så tit. Alle der har arbejdet med IT og apps ved, at brugerne er dovne, så det sker ikke – og derved kan mange brugere ryge ‘af loopet’ fordi de ikke har opdateret tit nok, set med IG/FB-algoritmernes optik…

Instagram-lives holder mig i gang på Instagram

Hvis du følger med på flere af mine blogs, så vil du have læst, hvordan jeg sætter stor pris på Instagram-lives fra websexolog Maj Wismann, der på iTunes kan høres som Sammen med Maj Wismann. Hun giver mange gode råd om spændende emner i relation til parforhold. Alle kan blive klogere.

Der er som regel god interaktion mellem brugerne, selvom det bestemt godt kan være meget forskelligt hvor meget – eller hvor lidt! 🙂 – folk deltager undervejs. Sådan vil det altid være, og det skal retfærdigvis siges, at hvor mange er for generte undervejs, så kan jeg af senere afsnit høre, at mange vender tilbage efter udsendelserne med supplerende spørgsmål, som så bliver behandlet enten direkte, eller inspirerer til nye afsnit.

Den uundgåelige konklusion: Instagram holder ikke evig på min mobil

Det følger så også af ovenstående, at Instagram-æraen stopper på et tidspunkt. Det er ingen skam at gå, når man ikke bryder sig om lugten i bageriet. 🙂

Det er kedeligt, at Facebook-teamet sætter sin negative indflydelse på andre medier, når de overtager dem. Man har en tydelig mangel på forståelse for, at der ER grunde til folk vælger en bestemt social platform. Præcis som Twitter har sin charme, så havde Instagram også sin charme, da ungerne viste mig appen under et besøg i Legoland ovre i Billund.

Den charme forsvinder, når der installeres algoritmer med et primært formål: at optimere annonceindtjeningen. Man bør huske, at der er MANGE af de reklamer, som er fælder, der alene er lavet for at sikre sig dit samtykke, hvorefter du – hvis ikke du læser det med lille skrift på en underside, der kun linkes til – ender med at blive kimet ned af sælgere, der vil sælge dig alt mellem himmel og jord. Mange af de konkurrencer folk lokkes ind med har ALDRIG haft som formål at udlodde noget som helst, men er rent bondefangeri – og hverken Instagram eller Facebook gør spor ved det, medmindre medierne tager fat på det. Så held og lykke med den kamp til dem, der bliver…

Rigtig god dag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.