Sommer på vej

Først og fremmest skal det siges, det er dejligt der bliver tidligere lyst om morgenen. Det er så lækkert, at vi ser solskin, og hvis ikke landet var lammet i en coronakrise, så var optimismen sikkert større.

I går blev der sendt et afsnit af Presselogen, som nærmest har været væk under samme krise, og det ville normalt være en rigtig god ting. Jens Gaardbo gjorde sit forsøg på at få de ærede redaktører til at forholde sig til nogle af de mangler, der har været i pressedækningen af virussen, men som altid blev der talt udenom.

Værten prøvede at få svar – og selv når han gjorde opmærksom på, at det var en spændende lektion, men ikke et svar på det der blev spurgt om – fortsatte man med bortforklaringerne… Redaktørerne har alt for længe misbrugt Presselogen til markedsføring af egen virksomhed, og det er intet under, at online medierne griner af de traditionelle medier.

Det er tid til at kigge indad

Det er på høje tid at kigge indad for de etablerede medier. Der bruges SÅ meget tid på at klandre online medier, sociale platforme og alle mulige andre, mens der ALDRIG – og jeg mener virkelig A-L-D-R-I-G! – bliver kigget på om de etablerede medier lever op til den kildekritik, de påstår, at de er garant for.

Når man henviser til vigtigheden af at komme først, så glemmer man, at det handler om at komme først med troværdige informationer. Når noget lyder usandsynligt, så skal det tjekkes FØR der trykkes på Udgiv-knappen.

Det virker som om man er et par årtier bagud på redaktionerne, og stadig tænker som man gjorde i forrige århundrede. ‘Vi er kongerne, og vi ved hvad vi laver’ – men glemmer, at læserne forsvinder.

Hvorfor forsvinder læserne?

Dette vigtige spørgsmål bliver aldrig stillet, for ‘vi ved hvad vi laver’ blokerer for selvindsigten. Der er ingen nysgerrighed efter at finde ud af, hvad læserne mangler i de eksisterende formater. Man higer og søger i egne traditioner altimens verden derude forandrer sig.

Gennem årene talte man om, at seriøse aviser ikke udkom i tabloid-formatet. Det var kun formiddags- og ugeaviser, der udkom i det format. Det var dengang. Nu har man opdaget, at folk ikke sidder med tapetruller i togene. Tabloidformatet er ‘godkendt’…

Forestil jer så hvad der sker den dag det går op for redaktørerne, at der fx dukkede et mediehus op, som tog internationale nyheder og alt det andet stof seriøst, men som gjorde det i det format folk bruger i dag – nemlig online.

Dét ville sende chokbølger ud på redaktionerne, og dagen kommer. Det handler ikke OM det sker, men HVORNÅR det sker. Om det sker i en kombination af videoer/podcasts og artikler vides ikke, men lur mig om ikke der sidder en eller anden derude med den gode ide, som en dag får opbakning til et medie, som ikke har som sit primære fokus om der er midler i mediestøtten, men at INDHOLDET får den forrang det fortjener. 🙂

Det vil blive en gylden tidsalder for sådan et medie, og chancen for succes er åbenbar, hvis ikke man er lullet i søvn i det eksisterende mindset. Min påstand er, at med forandringer på alle andre områder som følge af væksten i båndbredde, så ville det undre mig, hvis ikke det også skete på avisområdet…

God dag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.