Hvordan håndterer man passivt-aggressive mennesker?

Du kender godt situationen, hvor en ven eller veninde taler pænt med dig, og du så bagefter hører sladder om, hvad vedkommende har sagt bag din ryg bagefter. Du måske et møde, hvor en arbejdskollega påtager sig en opgave, hvorefter du hører, at kolleger fortæller, vedkommende følte sig presset til at sige ja. Dette er kun to blandt mange identifikationsmuligheder af den passivt-aggresive personlighedstype.

Andre bruger ironi, eller måske ligefrem sarkasme, for at skjule den negative holdning, de har enten til dig eller chefen, og dette kan virke som gift på et ellers godt arbejdsmiljø.

Hvordan kommer du videre med en passivt-aggressiv person?

Den bedste måde at komme videre i forhold til denne personlighedstype er, at tage den rolige samtale, hvor du dels forsikrer vedkommende om den værdi du ser i personen. Ofte mangler der ros og anerkendelse, og du kan først derefter tage fat på de problemer, du er stødt på.

Gør det med venlighed. Du bevæger dig ind på et meget personligt område. Vedkommende kan have oplevet endog meget ubehagelige ting tidligere, så det er en snak, som du bør tage i ro og mag – og altid 1:1 – så vedkommende ikke føler sig snigløbet.

Mellem kollegaer – et eksempel fra natholdsarbejde

Jeg oplevede på et tidspunkt en kollega, som uanset hvad han læste om ledelsen fandt anledning til, at mistro, der kunne være muligheder i den nye løsning, der blev udmeldt. Han var påvirket af tidligere arbejdsgiveres adfærd, og derfor var han lynhurtig til, at komme med negative holdninger, som smittede hele teamet.

Da jeg på et tidspunkt fortalte ham, at der også var en anden mulighed, ændrede han fuldstændig adfærd. Han var bare typen, der var så negativ, at mange ikke ‘turde’ sige ham imod, og det var først, da han opdagede sin egen negativitet, at han kunne begynde, at se ting fra en ny vinkel.

Offerrollen – den nemme løsning

For andre er det især offerrollen, hvor alting er andres skyld, der bliver valgt. Egen inkompetence skjules under dække af, at ‘hvis bare….så’, og når du opdager denne side hos en person, så går det ret hurtigt op for dig, at det aldrig stopper.

Vedkommende kan på mange virke nærmest besat af, at ting er forkerte fordi de ikke gøres præcis som han eller hun helst ville have tingene gjort. Det er tegn på ‘dårlig ledelse’ eller ‘tossede skrankepaver’ altimens personen rent faktisk overser alle de gode ting, der kunne opstå, hvis vedkommende selv bidrog til den gode stemning i stedet for at anklage fx sine kolleger for at være dovne eller egoistiske.

Vær opmærksom på egne følelser – bidrag til fællesskabet

En af de vigtigste ting at erkende, uanset om du deltager i et møde på dit job eller i en forening hvor du måske laver frivilligt arbejde, er om du bidrager til fællesskabet med de ting, du siger.

Vi skal lære, at parkere vores ego før vi går ind af døren til mødelokalet. Det handler om emnet på dagsordenen, ikke dine følelser om andre eller hvordan andre opfatter dig. Det er når usikkerheden kommer ind i billedet, at de passivt-aggressive elementer kan inficere diskussionen.

Det er nemlig ingen skam, hvis du erkender en fejl. Det har folk respekt for, fordi det er så få mennesker, der tør erkende fejl. Du viser læring ved, at du er åben om den fejl, du har begået. Du kan endda møde forståelse, fordi andre pludselig ærgrer sig over, de ikke har fortalt dig om det, så fejlen kunne være undgået.

Det er heller ingen skam, at erkende, man er blevet klogere. Eksemplet kunne opstå, hvis du er til et debatmøde, og du pludselig opdager, at der var noget, du havde overset. Det vil gøre de andre mødedeltagere mere åbne, hvis du starter ballet med noget positivt. Vi kender nemlig alle skoletiden, hvor INGEN spurgte, når læreren spurgte: “Er der nogen spørgsmål?” Først når der var en anden elev, der sagde at han eller hun ikke fattede en dyt af det hele, var der andre, der også havde spørgsmål…

Jeg håber du fik et lille overblik over passivt-aggressive menneskers reaktionsmønstre, og kan anbefale nedenstående artikler, hvis du gerne vil vide mere – og ellers er du velkommen til at smide en kommentar, hvis du savner svar på noget konkret efter læsningen.

Læseværdige artikler i andre medier:

Rigtig god søndag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.