Twitter – Retweets – Likes – Hvad, hvordan og hvorfor?

I dag vil jeg gerne dele et par tanker om Twitter, og særligt retweets og likes. Dels begge ordenes betydning, men også hvilken indflydelse det alt sammen har på din brug af Twitter. Lad det være sagt med det samme: Twitter er et super godt socialt medie, hvis du forstår at bruge det rigtigt. Hvis du bruger det forkert, kan din troværdighed gå fløjten, så det er vigtig læsning for alle, som gerne vil bruge dette micro-blogging medie ordentligt og fornuftigt.

Mange danskere er langt større fans af Facebook. Det er fair nok. Jeg har før beskrevet hvorfor jeg selv forlod Facebook – og jeg har sågar skrevet en e-bog om emnet med titlen The Book Facebook Doesn’t Want You to Read. Jeg har intet imod at gå imod trends, og jeg fastholder kursen, for jeg gider ikke al den støj, som Facebook desværre tillader i alt for stort omfang i indtjeningens tjeneste. Facebook tager ikke sine brugere alvorligt, men søger derimod at maksimere sin indtjening ud fra de reklamer du får på deres website. Hvis du støtter deres strategi, så fortsætter du bare.

Vi bliver ikke uvenner af, at vi ikke bliver enige. 🙂

Derimod er jeg ivrig bruger af både Twitter og Google+. G+ ligner Twitter til forveksling. Dog er den væsentligste forskel, at du ikke har 140 karakterers begrænsningen på G+ som du har på Twitter. Mindre kendt er også det faktum, at når Google er både søgemaskine og socialt medie, kan du selv gætte om ikke det også kunne gavne dig i forhold til SEO, at bruge G+ til at annoncere nye artikler på f.eks. din blog. Dén nød kan ikke være helt svær at knække, vel? 🙂

Nå, nu til emnet. Tanker om Twitter DU vil have gavn af at vide, kende og forstå.

Hvad ER et Twitter Like?

Illustration af hvor du liker på Twitter
Den grønne streg peger ned på hjertet – et like

Et Twitter Like repræsenteres med et hjerte. Du kan se det i dette tilfældige skærmdump jeg tog torsdag formiddag for at illustrere det grafisk.

Et Like kan opfattes forskelligt. Du synes måske ikke ligefrem om, at en du følger lige har oplevet noget skidt, men derimod håndteringen af situationen. Det bedste er, hvis du gerne vil være en rigtig GOD og OPMUNTRENDE Twitter bruger, at skrive et svar ved hjælp af pilen yderst til venstre – den vinklede pil. Til gengæld kan et like også bare være en tommel-op i sig selv. Nogle gange er der ikke brug for at sige mere end ‘well done’ ved hjælp af dit klik på Like.

Du behøver ikke lave både et Like og et Retweet. Tværtimod kan der gå inflation i det, hvis du overdriver dit brug af begge dele. Der er nogle brugere, som ikke skriver et eneste tweet selv, men som kun har tidslinjen fyldt med retweets. Det kræver balance at bruge Twitter effektivt, og mange tænker nok ikke selv over, at deres tidslinje ikke får noget unikt over sig, hvis de slet ikke skriver noget selv… 🙂

Hvad betyder et Retweet på Twitter?

Her ses ikonen til et Twitter retweet
Her ser du ikonen til retweet

Når der er noget du mener er læseværdigt er der to måder du kan retweete på.

Den ene måde er retweet uden kommentar. Den anden er et retweet med en kommentar. På en mobil-app som Plume kaldes det første for Native Retweet – det andet for Quote. Det varierer fra app til app, men hvis du bruger Twitter fra din pc, så popper der et vindue op, når du klikker på den ikon jeg peger på med den grønne streg i illustrationen til højre.

Fra det vindue kan du vælge, at klikke direkte på Retweet. Så videresender du indlægget til din egen tidslinje uden bemærkninger. Hvis du derimod skriver noget i feltet over det tweet du er ved at retweete, så bliver dit retweet mere sigende, og må absolut anbefales, hvis du har en væsentlig bemærkning at knytte til dit retweet.

Hvad må du ALDRIG gøre med et Retweet?

Den sikreste måde at ødelægge din troværdighed er en af følgende:

  • Du retweeter uden at læse hvad du deler – når dine følgere opdager dette, smutter de
  • Du glemmer, at et retweet skal have værdi. Du behøver ikke være enige i alt for at retweete, men det skal give noget til dine følgere. Ellers er der jo ingen grund til at dele, vel?
  • Negativitet – ingen gider folk der KUN brokker sig hele tiden, vel?
  • Overdrevne gentagelser. Dine følgere er kloge nok til at forstå din pointe første gang. Ingen grund til at harcelere

Hvis du derimod husker ovenstående fire punkter, og viser dine følgere, at du værdsætter deres selskab online, så er mulighederne endeløse. Det vil du opdage, når du bruger Twitter ordentligt, og herfra skal lyde et kæmpe held og lykke med at skabe din egen gode tidslinje.

Tjek min danske Twitter tidslinje her: https://twitter.com/henrikblunck_dk

Tjek min engelske Twitter tidslinje her: https://twitter.com/henrikblunck

Rigtig god dag herfra til alle. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.