Når det gælder kommunikation er det logisk, at du gerne vil have dit budskab ud til dit publikum. Hvad mange til gengæld glemmer, er, at denne kommunikation også skal være effektiv og positiv. Du opnår intet, hvis du mister dit publikum, fordi din kommunikation er negativ, skeptisk eller fyldt med stråmænd.
Mange er slet ikke opmærksomme på stråmænd. Det kunne f.eks. være påstanden om, at man får 10 gange så meget for de samme penge ved at hjælpe i nærområderne når det gælder ulandsbistanden. Detektor har gennemgået påstanden, og den holder IKKE vand, men alligevel bruges den tit.
For det første er der specialviden som skal implementeres hvis ulandsbistand skal være effektiv i udlandet. Det nytter ikke noget isoleret at fokusere på at plante træer eller vandrensning, hvis man bagefter ikke tager højde for analfabeters måde at anskue verden på. For dem er ‘den nemmeste løsning’ det optimale, og tanken om, at se 10-15 år ud i fremtiden er ikke altid det første man tænker over, hvis man ikke ved bedre…
Derfor er der stor forskel på, at sige man kan få bedre effekt ved at placere hjælpen i nærområderne, hvorimod påstanden om 10 gange så meget bliver fejlagtig. Og det gøres alligevel.
Hvis man derimod bemærker hvordan Liberal Alliance kommunikerer, så opdager man hurtigt, at når det gælder udgiftsstyring i kommuner og regioner, så bruger LA ofte udtrykket ‘best practice’, velvidende, at der er stor forskel på en kommune i det nordjyske og så hovedstaden, København. Alene de demografiske udfordringer er meget anderledes – men ingen udfordrer dette, fordi budskabet er positivt, set med deres kernevælgeres øjne.
Når man således får introduceret påstande ingen udfordrer, er det fordi der er intellektuelt og politisk tankegods fra Venstre i denne retorik. Det er påstande Anders Fogh Rasmussen også kom ind på i sin bog om minimalstaten.
Hvorfor er der så mange diskussioner om småting, tænker du? Det er fordi der ikke er nogen der sagligt bremser folk der trænger igennem i pressen. Så henfalder de ofte til personangreb i stedet, helt som vi ser det i den amerikanske valgkamp, og det gider folk ikke lytte til i længden.
Den effektive og positive kommunikation handler om at fortælle hvad man ønsker at gennemføre, og præsentere det som en vision. Noget andre kan omfavne, og hvis alle fornemmer, at der er en påvirkningsmulighed som giver en social dimension eller en miljømæssig fordel, så er man endda i mål i forhold til et parti som Alternativet, fordi der så ikke unikt fokuseres på en økonomisk bundlinje, som alle kender.