Jeg har sagt det før, men gentager det gerne. Reklamer kan være noget af en udfordring. Danske spils reklame med forældrene, som vinder en stor gevinst i kiosken, og overrasker deres datter er da morsom nok i sig selv – men så kommer det største turn-off, nemlig faderens sætning: “Vi har spandauere med.”
Præcis som hvis en kvinde begynder at tale om sine forældre midt i en hyggestund i lagnerne, så er der bare nogle ting, som er så gennemsnitlige, så kedelige og så jantelovsagtige, at det skriger til himlen… 🙂
Misforstå mig endelig ikke. Jeg kan godt lide en spandauer, og jeg er ikke typen som ‘kun’ vil have bagerens dårlige øje, som man flere steder kalder dette wienerbrød, enten med creme eller syltetøj. Jeg tager den som den kommer. Ligesom så meget andet, så er jeg ikke kræsen af natur.
Men reklamer er nogle gange rigtig dårligt udtænkt. Reklamen var blevet noget friskere, hvis samme far havde taget Bacardi med. Så havde han været hip og frisk på en fest, når han nu forstyrrer sin datter, der i reklamen er i gang med at kysse med en ferieflirt.
Vi er rigtig gode til at diskutere kvinder i bestyrelser, og mange foreslår kvoter m.v. Når det gælder at gøre grin med faderrollen, forholder det sig, desværre ganske anderledes. Reklamen hvor døren til badeværelset åbnes, og man undrer sig over det ikke ligefrem dufter af roser mens farmand er på potten…. Behøver jeg sige mere?
Jeg håber firmaerne tænker sig bedre om i fremtiden, så vi slipper for typer à la Luffe der sviner sin kone (i L’Easy-reklamerne) eller latterliggørelsen af kvinder i forhold til sport m.v.
God dag herfra. 🙂