Fremtidige færdigheder?

Anders Bondo var her til aften med i DR Debatten, og talte om ‘fremtidige færdigheder.’ Der er meget fornuft i at undervisningen skal være fremadrettet. Dog er det vigtigt at huske der er ÉN vigtig ingrediens der må og skal være på plads.

FØR vi kan gå, kravler vi… 🙂

De grundlæggende færdigheder (stavning og regning) SKAL være i orden!
Den grundlæggende sprogFORSTÅELSE og formuleringsEVNE skal være i orden!
HistorieKENDSKAB er vigtigt for at kunne forme en bedre FREMTID!

Det nytter ikke noget at ville reformere for reformernes skyld. Læring er evig – vi dygtiggør os løbende via kurser, via mødet med andre og især ved at tale med hinanden.

Når Lærerforeningen og KL de facto ikke engang har mødtes under konflikten, så er udsigten til en løsning mindre end her til aften. Lærere skal måles på deres pædagogik, og folkeskolen er for længst blevet så dyr, at vi må erkende vi må kunne forvente de grundlæggende færdigheder ER på plads, og når en nylig undersøgelse påviste, at mange lærere ikke kunne bestå de nye adgangsprøver, så er det på høje tid at kigge på fundamentet i skolen.

Så længe der ikke er nogen der tør tage bladet fra munden og komme ind på selve fundamentet er der ingen udsigt til forandring, og det skaber et endnu større problem end lockouten i sig selv. For det giver indtrykket af, at ingen reelt er villige til at give indrømmelser så vi langt om længe kan få forbedret den folkeskole vi alle har børn der går i…

God weekend til alle.

About the author

Blogger, inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker. Tidligere uddannelseskoordinator, og var aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent ved DSB heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre børn i alderen 15-19, som bor sammen med deres mor.