Jeg bliver nogle gange spurgt om ikke det betaler sig at blive bedre til det du er mindre god til, og til det har jeg kun ét svar: gør det du er rigtig god til. Både når det gælder jobmæssigt, så handler det om at bruge sine stærke sider, men også rent personligt. Det nytter ikke noget at forsøge at bilde hinanden ind, at du er god til noget du godt selv ved keder dig voldsomt.
Den som er generalist nyder at kalde sig all-round ekspert. Men faktum er, at spreder vi os ud over for mange områder, så ender vi med at være på det jævne generelt. Hvis du satser på at specialisere dig, så er du på en vinderkurs.
Når du skal finde din niche her i livet, så handler det om at finde præcis dét område du brænder for, og så dyrke dit talent. Hvis du dyrker mange forskellige områder bliver du aldrig rigtig dybt forankret i et bestemt emne. Sandheden er jo ofte, at jo mere du dykker ned i ét konkret emne, jo mere nyt lærer du efterhånden som du kender alle nuancerne indenfor dit specielle felt.
Se blot på læger. De kalder sig tit “doktor i almen medicin”. De er afhængige af specialister straks du kommer lidt dybere end de almindelige lidelser de møder hver dag. Har du ondt i hjertet burde man jo have kardiologer som straks kunne tage fat på ondets rod frem for at skulle via sin egen læge. Ved godt det er politisk, men rent sundhedsfagligt er det jo et faktum, at mange sygdomme kræver speciel handling, og at forsinkelser kan forværre især alvorlige sygdomme.
Det samme kan siges om spørgsmål om skat. Du kunne gå ned til din bankrådgiver, men her finder du ikke nødvendigvis det bedste råd. Bankrådgiveren er ansat af banken, hvorimod en revisor vil kende mere til din konkrete situation.
Sådan er det i alle livets forhold. Jo mere du ved om ét bestemt emne, jo bedre kan du rådgive i dit unikke felt. Så når du skal overveje hvad du vil her i livet, så tænk på dine styrker, og gør dem til dit varemærke.