Billeje hos One2Move Roskilde

Når du skal leje bil hos One2Move Roskilde skal du for det første ud på en lille geografisk ekspedition. Det er nemlig ikke alle der ved, at du skal køre ind fra Gl. Marbjergvej for at komme derind, og kortet på One2Moves egen kortside er IKKE opdateret. Hvis du kigger på deres kort ender du derfor med at få lidt af en overraskelse, for det ligger ikke ved Håndværkervej bag Københavnsvej. Hvis du ankommer med bus (123 fra Roskilde st) skal du stå af lige over for campingvognsbutikken lige efter du er kommet under motorvejsbroen for enden af Roskilde-delen af Københavnsvej. Hvorvidt du får lyst til at leje bil efter denne lille historie er så helt op til dig, men nu ved du i hvert fald hvor du kan finde dem. En dag får de nok taget sig sammen til at tage et nyt billede af butikken så det ej heller forvirrer folk der skal finde One2Move i Roskilde…

I skolen lærte jeg, at en beretning gerne skal begynde med det gode. Blandt det gode kan siges, at sælgeren er en høflig mand, som gennemfører et fint og korrekt forløb med afregning m.v. På dét punkt er der ingen problemer, og alt forløber ganske professionelt i denne fase.

Jeg valgte at leje en Peugeot 307 (årgang 2001), som er en 5 dørs model med fint bagagerum når bagklappen åbnes. Bilen leveres nyvasket og støvsuget – delvist fordi det er et partnerskab mellem Roskilde Bilpleje og så deres udlejning. Men altid lækkert at sætte sig ind i en ren bil. I øvrigt er det også positivt, i forhold til andre udlejningsfirmaer, at det fastholdes, at bilen leveres med, og forventes returneret med en FULD tank. Intet er så frustrerende som at overtage et køretøj, og så først skulle spilde sin tid på at finde en tankstation. Så alt det fungerer.

Knap så godt gik det imidlertid med udstødningsrøret. I Assentorp, ved Stenlille, faldt bagerste udstødningsdel af bilen, og måtte derfor afmonteres helt da den ellers lå på vejen… Nu var lyden jo nærmest som en Brian-bil når der skulle skiftes mellem de individuelle hastigheder, som vi jo har for vane her i landet. 165 kilometer efter afhentning, og så kom første handicap…

Blandt øvrige fejl kan nævnes, at bremselyset lyste fast, og hornet virkede ikke ved brugen af kontakten ved rattet. Det virkede til gengæld når bilen var låst, hvor Peugeot har den smarte funktion at du kan tænde på fjernbetjeningens “Lås bilen” hvorefter blinklysene blinker og hornet kortvarigt aktiveres. Der må således være tale om en kontaktfejl i selve rattet.

Bilen ville i et par dage ikke slukke når du drejede nøglen tilbage til sluk – og selvom du havde nøglen i hånden var der således stadig strøm på bilen, hvilket kan ses af denne optagelse jeg faktisk lavede. [Mere om årsagen til dette nederst…]

Bagerste viskerarm må være monteret forkert, for når du aktiverede bagrudeviskeren viskede den UNDER ruden. Altså noget der var vendt forkert…

Til gengæld skal det siges, at forreste viskersystem er smart hvor ruderne vaskes med viskerblade der går fra centrum og op. Helt skjult i neutral stilling, og det giver et bedre udsyn.

Jeg må dog til One2Moves ros sige, at jeg ved kontrol af modellen kunne se, at den enten allerede ER lejet ud eller taget ud til service, for den var i hvert fald ikke ledig. Jeg formoder at ovenstående har givet anledning til kontrol, og da service desuden var overskredet med 4600 kilometer, hvilket bilen sladrer om når du starter den, så er det vist på høje tid at få den helt up to date.

Ud af fem stjerner kan jeg kun give 2 stjerner ud af seks mulige:

  1. Prisen er fair – og modellerne i en anstændig alder
  2. Der var taknemlighed for feedback, men ingen rabat

Dog falder disse punkter ud som negative, og derfor manglende stjerner:

  • Manglende service på bilerne, men dog gode dæk.
  • Sikkerheden ikke i top med blinklysproblemer og fast bremselys
  • Anlægget i bilen er underligt nok ikke originalt, men ligner noget fra T Hansen. Vi måtte nøjes med radio

Når jeg sammenligner med vore tidligere erfaringer med Slagelse Biludlejning er jeg ikke et sekund i tvivl. Finder du først en god biludlejning, så bliv hos dem, og lad være med at spare de få basseører der er at hente ved at finde et billigere sted. I vores konkrete tilfælde var vi lidt i krise fordi fruen skulle hentes i Greve, og der var behov for en bil mens vores egen VW Passat var hos doktoren, og i feriesæsonen er mange udlejningsfirmaer tømt for lageret af biler…


Peugeot 307 har som bilmodel fået flere positive anmeldelser, bl.a. http://ekstrabladet.dk/biler/bil_anmeldelser/article270391.ece, og alle biler har deres uheldige elementer, bl.a. fandt jeg en artikel om en mand som mistede sin bagerste kofanger på en Renault Laguna [ref: http://www.renault-initiale-paris.com/t561-perdre-un-pare-choc-entier-sur-autoroute-c-est-possible].

Da vore franske venner fortalte om fejl i Peugeot (de havde selv en overgang en 307sw før de gik tilbage til deres 1999 Skoda Favorit) med en gut som pludselig skulle have åbnet betalingsanlægget ved Le Mans, må jeg erkende, at netop motorstyring er et vigtigt element. Jeg tvivler på hvorvidt strømmen, der tydeligvis stadig er slået til når ovenstående kunne lade sig gøre, vil gøre det muligt at aktivere startspærren hvis nogen begynder at udse sig netop denne model, men det må være op til Peugeot-ejerne at afgøre om de har lyst til at købe denne model.

Jeg er stadig stor fan af Volvo, VW og Skoda – i denne rækkefølge. 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret. Bogmærk permalinket.