Google Chrome — en vision og mission

Når jeg læser om Google Chrome operativsystemet, så lyder det som fornuftige tanker der ligger bag teamets indsats.

Der er ingen tvivl om at særligt fokus på et operativsystem med en “ren” kerne hvor der ikke skal tænkes på virus, opdateringer m.v. er genial. Folk har BRUG for enkelthed. Nogle tror de får den i Microsoft Windows, men uden en vis viden om operativsystemet kommer folk ofte temmeligt langt ud i problemer de ikke selv kan løse. Windows SKULLE være nemt, men er i mange tilfælde et minefelt.

I dét perspektiv er det godt set af Google-teamet, at der er et behov. Præcis som dengang Microsoft bragte DOS’en ud på alles pc’ere, og i starten da Windows blev udviklet lyttede de til brugerne. Da firmaet blev større blev det firmaets politik at Microsoft ved bedst selv. Siden er enhver kritik blevet taget med nærmest religiøs afstandtagen fra de rebelske.

Selv fremkomsten af Linux, og de mange distributioners relative succes er forstummet i at Microsoft ikke aner sine levende råd. Folk har MISTET tilliden og den goodwill der engang var hos brugerne er borte. Når de ikke vil fokusere på de tre kerneområder [som jeg tidligere har nævnt: Xbox, multimedietitler og operativsystemet], så fortabes den synergi som ellers kunne komme ved ordentlig fokusering.

Microsoft har senest udvidet med en søgemaskine, Bing, som bestemt er en fornuftig sag. Det ser spændende ud. Selv med fire kerneområder kunne meget andet skæres bort, og resultatet kunne blive et toptrimmet selskab. Men satsningerne på Office-suiten og programudvikling er nytteløst. Der er, i det store hele, ingen penge i disse projekter, men en hulens masse arbejde i optimeringer, opdateringer etc.

Google Chrome kan overhale XP indenom på netbooks, og der er ingen tvivl om, at hvis opgaven løses fornuftigt er der et kæmpe potentiale for Google.

Vi ser noget af en omvæltning i disse år… 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke-kategoriseret. Bogmærk permalinket.